Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX SHREDDER 3700 RE – VINTERNS ÄVENTYR FORTSÄTTER!

Vintern är i full gång och vi på Sledtrax jobbar för fullt på att lägga mil och skapa massa intryck med våra långtetsmaskiner. I denna artikel ska ni få läsa om hur det finska lodjuret men sin korta kropp klarar av både djup pudersnö och snabba leder, med andra ord en ganska vanlig kombination för den nordiska föraren. Kära läsare, här kommer en andra rapport om Lynx Shredder 3700 RE!

Äntligen är det full fart på säsongen och vi får alla göra det vi håller så kärt, trots att undertecknad har passerat 40 strecket för några år sedan är det fortfarande få saker som får mig lika lycklig som att just köra skoter. Föregående helger och vardagskvällar har ivrigt använts till att skapa intryck och lära känna vår Lynx Shredder 3700 RE mer, vi kan meddela att så långt är det allt annat än en besvikelse.

Night Mission!

En kväll för några veckor sedan ringde telefonen och en bekant behövde hjälp att lyfta en kamin på plats, det fina i kråksången var att stugan som skulle ha kaminen stod i ett väglöst land. Det innebar några mils ledkörning en vardagskväll och ett perfekt tillfälle för att känna hur Shredder`n upplevs efter de knöliga och krokiga lederna. Pannlampan riggades och skotern blev tankad innan färden skulle börja.

Pelle gupp gupp..   

Lynx är känd för att ha en bra fjädring på sina maskiner, undertecknad är svag för friåkning i den orörda snön men jag vet av erfarenhet att det blir en hel del ledkörning också. Denna kväll skulle vi få sätta Shredder RE på prov då lederna inte hunnit bli sladdade efter helgen,  knöliga partier avlöstes med djupare whoopisar. Trots att 3700 kanske inte är någon optimal längd för ledåkning arbetade boggie och dämpare riktigt bra både i snabba och djupa partierna, bakdelen på skotern höll en bra linje utan att dansa fram och tillbaka efter leden.

Efter utfört uppdrag vände vi nosen hemåt och tempot blev något högre, dämparna jobbade fortfarande bra även om de bara var i mittersta läget. Man märker dock av den smalare framvagnen allt eftersom hastigheten ökar då innerskidan släpper i kurvorna vilket inte är konstigt, denna maskin är i första hand framtagen för riktigt tuff friåkning och inte ligga och köra fort efter leden. Är det en ledsmiskare du är ute efter har Lynx betydlig bättre modeller att erbjuda.

Redo för en helg i fjällen!   

Det hade kommit rapporter om bra snödjup i Saxnäs och för säkerhets skull ringde undertecknad till Dennis på Marsfjäll Mountain Lodge både för att stämma av snö och boende. Det lät som att vi var mer än välkommen och snön var bättre än på länge, samma kväll rullade ekipaget ner för att få en hel helg att testa Lynxen i det lösa. Tidigt nästa morgon åkte vi ut efter leden för att komma upp mot fjället, redan vid den första orörda myren togs eget spår för att surfa fram i det vita guldet. Vilken grym känsla att surfa fram med snön som kastas över huven och slår mot kroppen, i dessa förhållanden känns RE´n lättkörd och rolig att busa med.

Innan vi åkte ner mot granskogen hittar vi en driva för att göra några rullevändningar som fortfarande är barnsligt roligt och inga som helst problem att göra med 3700`n, maskinen inbjuder verkligen till lek och ger ett förtroende till dig som chaufför då den inte gör några oväntade kast.

Dans i granskogen!

När vi kliver ner från fjällkammen och in i granskogen känns det som att vi kommit till Narnia, här finns både bäckraviner och långa branta slänter. Det som gör undertecknad mest ivrig är all den snö som blåst ner och bäddat in denna galna terräng i bomull. Här spenderas resten av dagen med både tekniskt skogskörning och en massa bus i den underbara snön som ligger där. De branta slänterna är perfekta för att öva på diverse akrobatiska konster, även när det inte går enligt plan behöver man inte vara orolig då den djupa snön dämpar de mest dramatiska felstegen.

Framkomlighet i djupt puder.

Vi fick även möjlighet att testa framkomligheten under dagen, den öppna och branta granskogen växlade med mer tät och teknisk körning. Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen, även om Shredder´n tar sig bra i den djupa snön ligger den snäppet efter jämfört med storerbror 3900. Priset för den sista framkomligheten betalar väl igen sig med höga busfaktor som 3700`n erbjuder, så länge du har lite grundfart och bra mattspinn är det inte maskinen som begränsar framfarten utan snarare föraren. Givetvis finns det inte utrymme för lika många misstag men det priset betalar gärna undertecknad.

Sammanfattningsvis 

Vi  är halvvägs in i vintern och börjar känna oss hemma på det finska lodjuret, att maskinen har en stor dos “SISU” i sig råder det ingen tvekan om. Jag ser glatt fram emot kommande svängar där jag får bekanta mig ännu mer med detta allsidiga och buspiller. I nästa artikel har det blivit hög tid att montera på tillbehör, denna gång har vi valt produkter från den stora tillbehörskatalogen som Lynx har att erbjuda. Missa inte nästa rapport då vi anpassar Lynx Shredder 3700 RE för vårens kommande äventyr!

Köp din COBRA X-PAND

Köp din MAMBA X-PAND

Läs mer om LEDX

Boka din skoterdröm på Marsfjäll Mountain Lodge

Gillar ni kläderna? Kika in 509

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

LJUNGBERGS MOTOR

MJM POWERSPORTS

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

CROSSFIX

KALIX MASKINER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen