Trenden om bussiga 146” snöskotrar har inte undgått Lynx, nya Lynx Shredder RE 3700 Turbo R är på toppen av listan när det kommer till brutala lössnömaskiner som är byggda för hårda tag. Med grym stötdämpning och effekt i överflöd ser man till att klara alla hinder i sin väg. Men hur gick det att köra den i häftiga mängder djupsnö i West Yellowstone? Detta får ni läsa mer om under denna Trax impression om Lynx Shedder RE 3700 Turbo R!
Under kördagarna på Snowshoot i West Yellowstone var det ett antal maskiner som stack ut från mängden och Lynx Shredder RE 3700 Turbo R var en av dessa. Dels den råa designen och en stilren helsvart kostym, men det är inte det som gör skotern unik. Är det stötdämpningen som skiljde maskinen från mängden? Eller kanske det faktum att man hittar 180 hästkrafter kopplat till den 146” korta mattan? Ja, kanske en kombination av det ovanstående. Men för oss var det helheten som var något alldeles extra och för att förklara den så tar vi det från början.
Färden upp till bottenlös pudersnö!
Det är en bit från eventet och upp till bergstopparna, vilket ger en bra möjlighet till att få känna på alla maskiners olika egenskaper. För vissa snöskotrar känns denna färd som ett nödvändigt ont, en transportsträcka. Men med Shreddern kan man alltid hitta sig bus längs vägen. De böljande skoterlederna börjar såhär dags bli ganska stökiga efter kraftigt snöfall och många skotrar som passerat, detta passar Shredder RE som handen i handsken.
Ledracing och hopp på de alltmer guppiga lederna gör att vi stundvis försöker vi tajma guppen för att hoppa över varannan grop. Detta är barnsligt kul och skotern tyckte inte ha något emot aktiviteten. När hornen växer för stora och vi ökar farten till det fräsande turboljudet är det kanske ofrånkomligt att vi tillslut misslyckas och landar med nosen först i motlut, då äter KYB dämparna smällen som ingenting och Shreddern bara skakar av sig den annars otäcka upplevelsen.
Lössnö i överflöd!
När vi roat oss hela vägen till bergstopparna tar vi snabbt sikte på första bästa öppningen i skogen där den orörda pudersnön lockar. Det är med en skräckblandad förtjusning som vi tar oss nedåt i lössnön som vi detta lag spolar över huven. Tankarna går kring hur vi skall ta oss upp igen, för det är trots allt en 146” maskin vi har att göra med, på ett ställe där 165” nog är att rekommendera.
Döm av vår förvåning när vi vänder om och ger fulla spjäll. De 180 hästkrafterna från Turbo R motor ger ett mattspinn som räcker till för att PowderMax 64mm mattan skall ösa oss framåt. Det går dock inte att ta av på gasen några långa stunder, för då utmanar man ödet väl mycket. Men med några svängar upp och ner för backen är vi varma i kläderna och börjar leta oss mot brantare områden för att testa gränserna!
Full fart frammåt!
Om man tyckte att Shreddern var busig under ledracingen så är det bara förnamnet när man kommer ut i lössnön. Om än den är mer sammanbiten än vad exempelvis Freeride 146” är, så har man stora mått av lekfullhet kvar att spela med. Det är exempelvis lättsamt att slita upp den på vändhjulen när man avslutar en klättring i bergssidorna. Och vill man ta ett hopp i närmsta driva är detta vårt förstahandsval.
Sammanfattningsvis
Detta tuffa kraftpaket överträffade våra förväntningar på lössnöegenskaperna med råge. Här har Lynx fått till en bra balans mellan lekfullhet utan att man tappar farten när skidorna väl lättar från backen. Boggie-geometri och matthastighet kan vara nyckeln till detta. Men vi vet att dessa egenskaper kommer följa med oss till Skandinavien och detta är något som vi ser fram emot att få känna mer utav framöver!