Kontakta oss

Sledtrax

Nyheter

LYNX & SKI-DOO MY 2023

Varje år presenteras det nya modeller och maskiner från tillverkarna, ibland är det mer eller mindre nyheter och vi måste säga att BRP verkligen inte har sparat på krutet vid årets presentation av 2023 års modeller. Nya chassin, nya modeller, nya motorpaket och ny teknologi radas upp och vi tänkte ge er en liten överblick på dom största nyheterna på nästa års modeller från både Lynx och Ski-doo.

SKI-DOO 2023

Mxz X-RS och Renegade X-rs
För den som gillar ledkörning i högt tempo bör man ta en extra titt på nästa års Mxz X-RS och Renegade X-RS. Båda kommer nämligen i ett helt nytt G5 chassi som bjuder på massor av härliga uppdateringar. Lyset har äntligen bytts ut mot fyra stycken led moduler som skyddas bakom ett lyktglas, dessa lyser med hela 4800 lumen vilket är ca tre gånger mer än de gamla lyktorna. Ett fjärde motorfäste har tillkommit för att minska vibrationer, förbättra linjering samt livslängden på variatorremmen.

Man har också jobbat med ljudreducering vilket alltid är välkommet och det har man gjort med nytt isoleringsmaterial på ljuddämparen. Som även skyddar dom nya sidokåporna som sitter tightare runt chassiet, en omgjord kylning av variatorerna reducerar också buller. På stötdämparsidan har man gjort justeringarna enklare genom att ha tre lägen på vredet för kompressions justeringen, nu har man Soft, Medium och Hard att välja på.

Summit och Freeride

Även på lössnösidan ser vi ett nytt G5 chassie med en rad förbättringar och man har lyckats banta ner maskinerna med 3 till 7 kg beroende på modell. Även bredden är ny där man lyckats skala av hela 76 mm vilket gör att spindlarna är synliga utanför sidokåporna så man inte glider på sidokåpan vid skråkörning. Handskfacket har kommit tillbaka med 3,5 liter och man har två ledmoduler istället för fyra som på ledmaskinerna. Lyset är 1 kg lättare med 2400 lumens styrka.
Variatorskyddet är integrerat med sidokåpan för att kunna göra sidopanelen smalare och det ska även ge bättre kylning för variatorremmen. Tar man lös sidokåpan följer skyddet med vilket gör det smidigare att komma åt för till exempel inspektion eller service. Numera sitter därför reservremmen bakom dynan i ett eget fack.
Tunneln har lättats cirka 1 kg tack vare nytt utförande på kylaren och tunnare aluminium 1,8 mm istället för 2 mm. Fotstegen är även smalare för mindre motstånd i snön samtidigt som hålen är större och ger ett ännu bättre genomsläpp.
Boggien ser snarlik ut som den gamla men den har 90% nya delar och ny geometri som ger bättre kontroll på viktöverförningen. 25 mm längre fjädringsväg och 1,4 kg lättare.
Summiten har även en ny powdermax X-light 3” matta med upp till 1,8 kg lägre vikt beroende på mattlängd, mattan ska ge förbättrat grepp och styva stavar ända ut i kanterna för bättre kontroll i snön samt vid skråkörning.


Expert paketet kommer med flera förbättringar som justerbart bromshandtag med 20mm stor justermån utan verktyg, balataremmen har större justermån med 50mm istället för 30 mm, nya pilot DS4 skidor som är 35 mm längre framför spindeln, bakre svingarmen är speciell för Expert paketet med en fixerad bakre svingarm utan T-motion för bättre skråegenskaper. Mattan har numera hellängd på glasfiberstavarna som går från sida till sida och därigenom är flexedge borta för att ge ett mer stabilt uppträdande.

Mxz Neo och Summit Neo är två helt nya instegsmodeller eller kanske som en extraskoter till stugan.
Dom har en Rotax 600 EFI motor med 40 hästkrafter och elstart. Ett kompakt säte och lågt styre med smal diameter gör att maskinerna passar för lite mindre förare med en längd från cirka 160cm till 180 cm. Boggien har enbart en stötdämpare och framvagnen är lite lägre som också gör den mer anpassad för lite mindre förare.
För cirka 8000kr extra finns en modell som heter Neo Plus med 15hk extra, bättre stötdämpare, högre kammar och målad tunnel.

Även barnen kommer att kunna åka på en Ski-doo nästa säsong på två modeller som heter Mxz 120 och MXZ 200 de tillverkas av textron till Ski-doo och Lynx med egen design på huv och stänkskärm för ett eget utseende.

LYNX 2023

Shredder är efterträdaren till Boondocker och är designad för att vara så bra som möjligt i pudersnö. Shredder är betydligt smalare än föregångaren även om skillnaden inte är lika stor som hos Ski-doo då Lynxen var smalare i Radien chassit mot Ski-doo.
Nya kraftigare fotsteg som är smalare med större snögenomsläpp ger lägre motstånd i snön tillsammans med dom nya smala sidokåporna. En ny smalare matta som är 38cm istället för 40cm och en ny stänkskärm som gör maskinen smidigare och mindre krävande att köra.
Lyset är utbytt till tre LED moduler med två halvljus och ett är helljus och tillsammans ger dom 3440 lumen vilket är det dubbla mot 2022 års Boondocker.


Radien 2 designen på chassiet kapar 6 kg i vikt och PPS2 DS+ boggien har sparat hela 3 kg vilket ger sammanlagt besparing på cirka 9kg. Shredder kommer med justerbart bromshandtag. Fyra motorfästen istället för tre ger betydligt mindre vibrationer och för bättrar livslängden på remmen.
Men en av dom absolut största nyheterna hittar vi under huven, den nya Turbomotorn 850 E-tec Turbo R som levererar hela 180 hk alltså 15 hk extra effekt redan från havsnivå och hela 55 hk extra vid 2440 meters höjd mot 850 E-tec.
Det är med andra ord stora viktbesparingar med nytt chassi samt betydligt kraftigare motoralternativ i Lynx 2023 års nyheter. Lynx kommer till skillnad från Ski-doo med en Shredder RE 3700 för oss i Norden utrustad med 180hk och Turbo, behöver vi säga att styrstålen knappast lär nötas på denna modell.


Både Ski-doo och Lynx kommer att få en ny 10,25” stor färgdisplay som tillval med touchscreen och gps. Om man använder BRP go appen och kopplar upp telefonen via bluetooth finns det skandinaviska kartor i appen där de flesta skoterlederna är inlagda. På ledskotrarna med denna display har man gjort ett nytt kluster på styret med reglage för att styra displayen. Man kan även då se stötdämparinställningarna om man har denna display och smart shocks.

Helt enkelt mycket nytt och kul med BRP 2023. Vi kommer självklart ge er en tydligare inblick modell för modell i vårens och höstens Trax impressions.

Läs tester i SLEDTRAX TESTAR

Kontakta din lokala Ski-doo & Lynx handlare:

TORDS MOTORSERVICE

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE


Fortsätt läs

Mer i Nyheter

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen