Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX XTERRAIN 3700 600 EFI – NYTT ÄVENTYR

Smekmånaden börjar vara över, nu har jag och Lynxen lärt känna varandra mer. Det har hunnits med flera vändor här hemikring då vädret och tiden tajmat med varandra. En av turerna var en försmak på våren med flera plusgrader vilket är rätt märkligt så här mitt i vintern. Längtan efter få åka i väg till fjälls är stor, stugan var bokad och släpet lastat – nu drar vi! Häng med så får ni höra hur vi haft första tiden tillsammans med vår Lynx Xterrain 600 EFI!

Några svängar har vi allt hunnit med och jag har inte mycket att klaga på än så länge. Vi har testat att vika av från leden och köra ospårat både med och utan pulka, vilket än så länge inte har resulterat i någon större fastkörning, peppar, peppar! Vädret har tills nu varit allt annat än normalt, i alla fall om man ser till vad som kan förväntas den här delen av året. Vi var ut en av dessa dagar då det var sex plusgrader och hårda leder, då tenderade skotern att gå något varmare än vad den gjort på andra svängar. En anledning till detta är att jag kör med förhållandevis jämn gas, i alla fall om jag jämför mig med min bättre hälft som enligt dottern, ”brappar” hela tiden. Denna dag krävdes det att jag vek av leden och gasade till för att kyla ner skotern ibland. Isrivare sitter inte som standard på maskinen, möjligen är det något som kan behöva köpas till när vi närmar oss den riktiga våren.

Packlådan på 62 liter med tillhörande väska har blivit en stor favorit. Väskan är lätt att lyfta i och ur packlådan, med handtag smart placerade på vardera långsidan samt en bärrem som också gör den lätt att transportera den lite längre sträckor. Packlådan är lätt att klicka på och av skotern med hjälp av LinQ systemet, den är ett välkommet tillskott för de kortare svängar då pulkan får stanna hemma. Med ledig fredag i sikte styrde vi redan torsdag kväll ekipaget mot en härlig helg till fjälls! Vi skulle bo på Camp Gauto och resans mål var att få se lite vyer och även testa hur Lynxen känns i fjällterräng. Fredag morgon åker vi ut någorlunda tidigt, detta för att få njuta av ljuset så länge som möjligt då dagarna är förhållandevis korta ännu. Jag får en medpassagerare på skotern som blivit nog stor för att sitta bakom mig. Det är rätt bra plats för oss båda på dynan och vi kör tillsammans mot dagens utflyktsmål.

När vi kört över sjön och in i skogen följer vi leden upp mot fjället. Vi kommer efter några kilometer till en sjö där solen kliver över horisonten och fyller dalen med ljuset som den här tiden på året är så hett efterlängtad. Vi bestämmer oss för att göra dagens lunch här. Hundarna hoppar ivrigt ut ur pulkan och packningen tas fram. Vi skottar oss en soffa där liggunderlag och fällar läggs ut.  Veden spjälkas upp och maten är snart på gång.

Vi bestämmer vi oss för att köra en sightseeing med mål att komma upp på lite högre höjd och förhoppningsvis få se ännu vackrare vyer. Vi viker av från leden och kör igenom ett långt parti med fjällbjörkar, vi passerar en stor myr och sen lite mer skog. Framför mig ser jag nu sista branten som vi ska upp för att nå toppen. Jag har ingen lust att bli sittandes mitt i den därför ger jag full gas. Trots att det inte är något vrålåk tar jag mig med lätthet uppför branten. Kombinationen av de 51 millimeters höga kammarna och 600 EFI motorn på 85 hästar känns som ett bra recept på LYNX XTERRAIN!

Uppe på toppen har molnen som drog fram när vi åt lunch nu skingrat sig, solen strålar fram mellan dem över de fantastiska vyerna som svenska fjällen och helgens destinationen Gautosjö har att erbjuda. Vi ser den ringlande vägen vi kom på och stugbyn som vi sovit i natt i. Den mindfulness som infinner sig i kropp och själ av naturens vackra landskap är svåra att förklara för den som inte själv har upplevt dem. Dagen är fulländad! Vi följer samma spår ner tillbaka till lunchplatsen och dricker en kopp kaffe som sprider en skön värme i kroppen innan vi packar väskan hemåt för nästa dags äventyr. Jag har alltid tyckt mycket om att vara ute men det är en HELT annan sak att få köra själv. Hoppas ni följer med oss på nästa äventyr med LYNX XTERRAIN – jag längtar i alla fall redan efter att få berätta mer!

// Elisabeth

Mer i Sledtrax testar

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.