Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT SP 600R E-TEC – UTRUSTAS FÖR FAMILJETURER!

Pudersäsongen är nära passé och nu skall maskinen gå från djupsnömonster till familjeräcer. Därför har vi valt ut ett gäng med tillbehör som förklär vår Summit och kommer få den att likna en touring mer än en klättermaskin. Linq-systemet visar än en gång upp sin mångsidighet och smarta finess, häng med!

På vårkanten är gassa i solen och grilla varma mackor ett hett helgnöje. För att vi alla ska rymmas måste vi kunna dra pulkan efter skotern. Därför vart det första vi monterade på maskinen en förstärkt dragbåge med dragkrok. Den är extremt lätt att montera även för den som inte uppskattar att meka själv. Man lossar skruvarna på den befintliga bakbågen. Sedan lägger man den nya på plats och drar in medföljande skruvar i samma hål. Den kräver inget borrande eller annan modifiering för att passa. Kroken som vi monterat har en snabbkoppling på urhoppningsskyddet istället för sprint, det gör den extremt smidig och lättanvänd. Hela konstruktionen känns trygg, säker och stabil.

Dubbeldyna med ryggstöd.

Eftersom att vi är hela fem personer som drar iväg på skotern under vårkanten blir orginaldynan aningen liten att rymmas på. De mindre passagerarna föredrar skoter framför pulkan många gånger, och därför har vi valt att montera en dubbeldyna med tillhörande ryggstöd levererat av Oktan Sverige AB. För att kunna montera dubbeldyna måste man sätta ett linq-fäste vid batteriluckan där bak. Man monterar även två stycken piggar ovanför tanken. Dessa var aningen bökiga att få dit, egentligen ska man lossa på panelen men det gick att lirka dit dem utan att behöva göra det. När de väl är på plats är det enkelt att byta mellan dubbeldynan och orginaldynan. En riktigt smart lösning när man ska ut själv och klättra och inte vill släpa på den stora dynan och ryggstöd. Det tar ungefär två minuter så har man bytt från dubbeldyna till enkel, och även plockat av ryggstödet. 

Handtag och ryggstöd.

Monteringen av ryggstöd är inga större konstigheter. Men det är en sak jag stör mig på då det blir lite större grejer att montera. Det följer inte med någon instruktionsmanual med produkterna man köper till. Den får man leta upp på internet. Sen är inte den sidan värst mobilvänlig. Med lite bläddrande upp och ner löser det sig fint, det hade underlättar för mig om vår skrivare hade varit hel så jag kunde skriva ut instruktionerna. I alla fall krävs det att man borrar hål i chassit bakom dynan för fästena som skall hålla ryggstödet på plats. Hålen är enkla att borra rätt då det finns en anvisning på chassit vart man skall borra. Sen är det en hel radda skruvar, men följer man instruktionerna så går monteringen hur smidigt som helst.

Förhöjt Handskfack 

Vi har även monterat ett förhöjt handskfack. Det gör att det sammanlagda utrymmet expanderar till åtta liter från tidigare fyra. Nu rymmer man med lätthet några par handskar, glasögon med mera. Handskfacket är uppvärmt, superskönt när man fryser om händerna att bara kunna plocka upp ett par varma vantar. Framsidan på facket är utformat för att kunna montera en Gps, och det finns fästen att köpa till för att montera upp den. Sen kan man också montera ett 12-voltsuttag inuti facket för att få konstant strömförsörjning. 

Ruta

När vi valde att montera förhöjt handskfack så passade vi på att montera en ruta också. Vi valde inte den absolut högsta utan tog mellanmodellen. Monteringen av den tar enbart 10 minuter. Sex skruvar och fyra proppar för snabbfästet sen är det klart. Rutan plockar man lös på 30 sekunder utifall man vill göra det. Klockrent om man skall ut och böka på i skogen. Nu är skotern redo att tjänstgöra som familjemaskin.

Den har gått igenom en stor förvandling utseendemässigt med både ruta och dubbeldyna. Men jag vill än en gång belysa smidigheten i LinQ-systemet. Det tar ungefär tre minuter totalt att plocka bort dubbeldyna, ryggstöd, samt rutan, för att sedan montera tillbaka enkeldynan. Så inom nära ett par minuter så är skotern tillbaka i sin forna kostym och kan agera snöräcer. Nu väntar en påsk med massa skoteråkande, så håll utkik efter nästa uppdatering då vi utvärderar maskin och tillbehören.

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen