Reportage
MÅNADENS PROFIL – ADAM RENHEIM
Han har inte mindre än 6 VM guld, 5 SM guld, 3 guldmedaljer från Arctic Cat cup, dubbla medaljer från X-games. En Lima-pojk som sedan tidig ålder visat sin otroliga talang och skicklighet på skotercrossbanan och som stadigt presterar på topp. Personen som vi utsett till månadens profil är ingen mindre än nummer 311, Adam Renheim!
Denna gång har vi på Sledtrax passat på att intervjua en av Sveriges absoluta elitförare. En person som gång på gång tagit hem guldmedaljer och som sedan 2013 satsat på en karriär i USA. Vi ville ta pulsen på Adam och även höra vad planerna är för framtiden. När vi ringer på luren och får höra att han precis avslutat ett antal frikörningsdagar uppe i norra Sveriges inland, då blir vi först lite förvånade. Detta är kanske inte det vi hade förväntat oss då vi tidigare kunnat se nummer 311 på SM deltävlingen i Mora. Men faktum är att han i år har hunnit med 2 intensiva månader bakom styre på skotern i USA, där satsningen varit stenhård, samt kört SM deltävling på hemmaplan. En lång säsong som nu varvas med inslag av frikörning. Vilket vi tycker låter som en riktigt lämplig aktivitet!
Att Adam är en Elitförare, det går det inte att ta miste på men vi vill även veta mer om hur han lyckats ta sig till den plats han är i dag och börjar samtalet med lite frågor om hur det hela började. Vi får då förklarat att det var redan 2001 som skotercrossen började bli intressant, med minnen från vildmarkscupen i Svartnäs -01 berättar Adam att intresset där fick fart och att han körde under flaggan för Malungs skoterklubb innan det blev övergång till Lima MS. Det var då som satsningen blev allt seriösare och deltaganden på SM-kval gjorde att han fick vittring på mer.
Åren 2008 och 2009 var Adam fabriksförare åt Arctic cat och när vinsten på VM deltävlingen i Malå avslutades med en guldmedalj, då var rätt personer på plats och kort där efter kom ett erbjudande att köra åt Lynx. Sagt och gjort, 2010 såg man Adam bakom styret på en Lynx, resultaten var till en början inte riktigt dem som man hade hoppas på men allt eftersom så blev detta bättre och 2012 så var guldmedaljerna på plats igen.
När SM-finalen gick av stapeln i Älvsbyn 2012 var det dags igen att visa fram fötterna. Detta avslutades med en medalj i fickan och senare väntade ett samtal som ledde till en lång karriär under stallet för Ski-Doo. 2013 laddades det rejält och till en början var det körning i USA. Efter 2 race var det dock dags att vända hem och nu var det full satsning. Med redan en månads körning i kroppen kom Adam in med strålande körning här hemma. 2013 vart en riktig succé, där det blev guld på Arctic cat cup, SM samt VM, ja nästan alla tävlingar avslutades på en förstaplats. Efter detta har det gått som tåget. 2014 blev det satsning igen i USA men de svenska serierna kunde man inte släppa utan körningen på hemmaplan fortsatte på en hög nivå. Men från 2015 och framåt har det varit USA som varit på tapeten. En satsningar som resulterar i långa säsonger när även VM skall försvaras på hemmaplan, men det har även resulterat i riktigt fina resultat.
Den nu 31 år gamla Adam redan har alltså redan hunnit med 20 år av skotercrosskörning, däribland de senaste 6 åren på en professionell nivå, vilket är riktigt imponerande att se! Men när Adam inte sitter bakom styret på skotern då är sannolikheter stor att han sitter bakom spakarna till grävaren. För när skotersatsningen slog ut på rätt sätt, då passade han på att investera slantarna i en sådan maskin och har sedan dess kunnat arbete med det vid sidan om.
Vi tar fyra snabba frågor innan vi avslutar intervjun.
Häftigaste skoterminnet?
Första VM-guldet i Finland också första finalvinsten i USA, som hände där det var mest publik på den största banan de har i USA. Där gjorde jag en klockren superman över mållinjen som fick både Levi LaVallee och Blair Morgan att komma springande och rullandes i rullstol och gratulera. Att se Levi hoppa över folk för att komma ner och gratta, det var lite fränt.
Värsta skoterminnet?
När man åker på exempelvis stadiumcross SM med tv sändning och du vet att du varit bäst under hela säsongen men sen så är man med om någon startkrasch och sen är det bara att åka hem. Det är då man varit maximalt besviken, när man vet att man är i form men att det avgörs av en sådan grej.
Hur ser vi till att skoteråkningen i Sverige förblir hållbar även i framtiden?
Det var en svår fråga då jag tycker alla jag umgås med sköter sig riktigt bra. Men de är klart man ser ju vissa skräckexempel och det finns ju stora områden som man kan missköta sig på. Så det gäller att sköta friåkningen för att inte få fler förbudsområden framöver.
Vad är din kommande målsättning med skoteråkning?
Målsättningen med skotercrossen är nog ganska avklarad nu, så nu blir det att börja och vara med och göra stora hopp samt lära sig stora grejer inom friåkning, hopp och whippar. Sedan åka över till USA och prova den åkningen. För några veckor sedan var man ganska nere då man höll på att avsluta ett kapitel inom racingen, som ändå slutat så pass bra och att man nu har förutsättningar att börja ett nytt med friåkningen och får träffa massor av folk kring det. Det känns inte som att man behöver vara så ledsen. Så nu blir det att avsluta säsongen med friåkning, hänga med BRP-gänget och köra stora hopp.
Om än den nu trappas ned med skotercrossen tror vi inte att det är sista gången vi får se Adam på stora bildskärmar. Det kommer att bli riktigt roligt att se denna framfart som komma skall och vi önskar honom all lycka i sina fortsatta utmaningar.
Om ni vill se mer om hur detta tar sig framöver rekommenderar vi er att gå in och följa @renheim311 på Instagram, för där kommer det att fortsätta komma ut riktigt mäktigt material framöver!
Läs fler Månadens Profil