Kontakta oss

Reportage

MÅNADENS PROFIL CALEB KESTERKE

På vår resa till Revelstoke fick vi reda på att Caleb Kesterke var där och körde skoter, vilket fick oss alla att höja på ögonbrynen. För den som inte vet är Caleb Kesterke en av världens duktigaste åkare som gör galna hopp och trix i luften i naturliga hopp ute i vildmarken. Tyvärr åkte Caleb hem samma dag som vi kom men vi hann i alla fall med en intervju med denna ”upp and coming” stjärna som vi självklart ville veta mera om. Följ med oss i intervjun som kan lyfta din egen körning till nya höjder!

CALEB KESTERKE

Berätta lite om dig själv, dels om hur du började med skoteråkning men även vart du är uppvuxen och lite om din familj?

Jag växte upp i Seeley Lake Montana! Det är ett av dom coolaste ställen man kan tänkas växa upp på som barn. Det fanns obegränsat med fjällkörning direkt från hemmet. Jag och mina kompisar spenderade all vår lediga tid till körning, skruvning och bogsering av våra hemmabyggda, moddade, skotrar. Jag är äldst av åtta syskon i en stor familj så det har alltid funnits yngre bröder som vill följa med på alla galenskaper.

När jag växte upp var det mycket vandring på schemat men förutom det hade jag inga andra hobbys. Jag spenderade istället de flesta helgerna under sommaren till att jobba övertid för att spara pengar till skoteråkningen. Redan vid två års ålder introducerade min far mig för skoteråkning och han började med att ta mig ut i backcountryn! Jag är tacksam för att han tog sig tid och lärde mig att köra och även hur jag skulle ta mig lös vid en fastkörning.

CALEB KESTERKE

I år har du blivit ambassadör för Polaris och skrivit kontrakt med dem. Vad fick dig att göra det och samtidigt byta märke?

Det är många faktorer som spelar in när man byter märke och den största är att Polaris lineup är byggd exakt för den typ av åkning som jag gillar. Jag har redan tjugo dagar bakom styret på en Polaris 850 Khaos och jag imponeras över den hela tiden. Kapaciteten i maskinen för teknisk körning är enligt min åsikt långt bättre än hos konkurrenterna.

CALEB KESTERKE

Vi vet att du är en väldigt teknisk åkare och vi undrar om du har några tips för att bli bättre på den typen av körning?

Teknisk körning är en konst i sig att bemästra, det krävs skicklighet, koncentration och förmågan att tänka snabbt. Det bästa råd jag kan ge till någon som vill bli bättre på teknisk körning är att först och främst vara i så bra fysisk form som möjligt. Sen gäller det att spendera så mycket tid som möjligt på snö bakom styret på en skoter.

För att bli en bra teknisk åkning krävs det att man bygger upp ett bra muskelminne för att kroppen ska veta vad den ska göra utan att du ens behöver tänka på det. Och för att få ett bra muskelminne krävs det att man tränar kroppen genom många repetitioner.

CALEB KESTERKE

Vi har ju sett att du kan göra stora hopp och grymma whips, men hur håller du dig oskadd när man spenderar den mesta tiden i luften?

Att hålla sig säker när man hoppar och whippar är en av mina största prioriteringar. Jag tror att nyckeln för att köra säkert är att lita på sin instinkt och veta när man ska skippa ett hopp. Med det i åtanken ska du även starta smått med hopp som innebär mindre konsekvenser och sakta jobba dig uppåt innan man kör större.

På det viset kan man lära sig att veta när det är dags att hoppa av skotern i tid om ett hopp går dåligt. Jag använder även ordentlig skyddsutrustning som 509 Velo Raid skor, nackskydd, bröstskydd, knäskydd och munskydd.

Vi har förstått att du har en del sponsorer, vilka är det?

Mina sponsorer är Polaris, 509, GGB Exhaust och Iceage Performance. Dessa företag är väldigt viktiga för mig och dem ger mig rätt förutsättningar för att göra det jag gör i backcountryn. Jag står upp för deras produkter till hundra procent!

CALEB KESTERKE

Slutligen har vi tre snabba frågor som vi vill ställa dig.

Vilket är ditt bästa skoterminne?

Mitt bästa skoterminne måste vara en tolv dagar lång tripp till Revelstoke BC med Kyle Saxton. Jag tror vi var sexton eller sjutton år gamla när vi tog en vår tripp upp dit. Vi mötte upp med Dayton och Grayson Shuflit och bodde i deras stuga. Den resan var fylld med grymma dagar, sjukhus besök och sena nätter med att bogsera trasiga skotrar från fjället. Vi har alltid historier att berätta om den resan varje gång vi ses.



Hur ska vi skoteråkare agera för att bevara skoteråkningen även i framtiden?

Skoteråkare måste agera på ett sätt som visar omvärlden att vi är ansvarsfulla ute i naturen, om vi vill fortsätta att ha friheten med att köra på de ställen vi kan idag. Ansvarsfulla skoteråkare skräpar aldrig ner eller kör påverkade av alkohol eller droger, och man respekterar avstängda områden. Jag tror vi kan minimera fighten genom att städa upp vårt rykte med att använda tystare avgassystem, lägre utsläpp och generellt vara mer respekterande som grupp.

Vilka är dina framtida mål som skoteråkare?

Mitt största mål är att kunna leva på skoteråkningen och skoterindustrin. Ett lite mindre mål är att landa en framåtvolt i ett backcountryhopp någon gång under de kommande åren. Sedan vill jag även lära mig grunderna i ramphoppning och freestyle samtidigt som jag önskar att bli sponsrad av ett energidrycksföretag!

Tack Caleb för att vi fick möjligheten till denna intervju och vi både tror och hoppas att vi får se mycket av dig i framtiden. Du är fortfarande ung och har redan nått långt i världens roligaste bransch!
Lycka till och kör hårt! 

Läs fler MÅNADENS PROFIL

Läs mer om POLARIS

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen