Reportage
MÅNADENS PROFIL – JOFFE
Han är Norrmannen som åker grymt mycket skoter och lever snöskoter drömmen i de Svenska fjällen. Sedan ett par år tillbaka är han bosatt i skoterparadiset Jormvattnet tillsammans med flickvän och sonen. Under instagram namnet Joff_e delar han med sig vintrarnas äventyr och vi på Sledtrax fick möjligheten att göra en intervju med han. Häng med!
Berätta lite kort om dig själv?
Jag är en lugn och blyg fast samtidigt energisk kille med en liten gnutta OCD om man kan säga så. Född och uppvuxen i Snåsa, ett litet samhälle i Norge (16 mil från Jorm). Bor sedan 10 år tillbaka i Sverige men de sista tre åren har jag mitt place heltid i Jorm med sambon Johanna och sonen Nils. Jobbar som konsult inom transportbranschen i Norge, med inriktning på ekonomi och logistik.
Förutom skoteråkning, vad är dina övriga intressen?
Nästan allt som har en motor, men även hus och hem (älskar att snickra). Det kan vi på Sledtrax intyga när Joffe visar oss runt i sitt nybyggda, stilrena hus och garage.
Hur kommer det sig att du har fastnat för skoterkörningen, vad är drivkraften för dig?
Jag är uppvuxen med skoter sedan jag föddes. Fick som liten alltid vara med familjemedlemmar, grannar eller andra bekanta när dom skulle ut med skotern. Som de flesta säkert vet så är körning av skoter inte lika lätt i Norge som i Sverige. Men hemma på byn var det lite mer accepterat att åka runt då de flesta familjer hade en maskin eller fler i varje hushåll och gjorde samma sak. Inte gjorde det saken sämre att man hade två bra handlare på byn då heller, där man hängde titt som tätt.
Numera är en av dem en av Norges största BRP handlare. Men riktigt fast för skoteråkningen blev jag som 15-åring när jag köpte min första skoter. Skotern köpte jag hos Ottos motor i Gäddede importerades själv av mig in till Norge. Den vintern stod inte skotern still en enda dag. Efter det har jag ägt 21 skotrar, både nytt och gammalt och väntar nu på min 23:e. Känslan är fortfarande den samma, lika pirrigt att vänta på en ny maskin nu som det var första gången.
Drivkraften är nog helt enkelt att skoteråkningen och allt i kring har blivit en naturlig livsstil. Saker som att göra en maskin personlig och sedan få vara ute och böka i raviner och granskog. Testa nya grejer, göra misstag för att nästa gång lyckas, utvecklingen är kul. En dag på skotern kan aldrig bli fel.
Nu lever du drömmen i fjällbyn Jorm och har startat ett litet företag inom skoternäringen, berätta lite mer om det? och hur ni hamnade ni i Jorm?
Både jag och min sambo Johanna har kört skoter i Jorm sedan 2009, så det här blir vår 14:e vinter här. De första åren pendlade vi dagsturer från Norge och hit. Efter några år i takt med att friåkningen växte så började vi hyra boende i Jorm och även runt om på många andra skoterställen i Sverige. Vi hade väldigt många mil i bil under flera år då vi testade och utforskade nya platser. Det var väldigt kul, men på något vis slutade det alltid med att vi saknade Jorm när vi inte körde här.
Så det blev att vi var här mer och mer så länge snön var bra. Så tillslut, för 4 år sedan, köpte vi en kåk i Jorm som vi har renoverat lite och som vi i dagsläget hyr ut till bland annat skoteråkare. Året efter byggde vi kåken som vi bor i nu. Sedan har Jorm mer än bara skoteråkningen. Här är det nära till naturen och allt som den erbjuder, här bor trevliga människor och det mesta som vi har behov av finns faktiskt här. Vi känner verkligen att vi har hittat ett hem i Jorm. Ingen nackdel att ha ett av Sveriges bästa friåkningsområden 10 min från gården heller.
Ja, det stämmer. Efter att ha pratat om att öppna ett litet företag inriktat mot skoter och andra små maskiner i några år, så blev Frost Equipment en realitet för ungefär ett år sen. Ett första år som gick över all förväntan. Ordet ”frost” valde vi inte bara att använda på grund av det kan associeras med vinter och snö utan också för att Frostviken är det distrikt där bland annat Gäddede, Jorm och Blåsjön ligger. Alltså en liten tribute till det grymma område vi har strax utanför dörren.
Frost Equipment säljer bland annat personlig utrustning, tillbehör och eftermarknadsprylar och reservdelar till de flesta märken. Vi hyr också ut lokal för att skruva i eller om du vill tina av maskinen under natten. Guidning erbjuder vi också. Våra vent guards har blivit rätt så populära och vi har skickat dem till bland annat kunder i Japan. Vi håller på att ta fram fler egna produkter också, men det kommer vi släppa lite längre fram.
Vad skulle du säga är det viktigaste för att utvecklas som förare?
Träna under hela året. Våga göra misstag, våga köra sönder, våga fråga om råd, våga utforska och utmana dig själv. Titta på hur andra åkare kör och gör. Ha kul, och åk tillsammans med andra gärna bättre åkare så utvecklas du snabbare. Kör så mycket skoter som möjligt, man utvecklas absolut inte om skotern står oanvänd.
Du är ambassadör och sponsrad av flertalet varumärken vilka jobbar du med idag, Hur blir man en sponsrad åkare?
Ja, jag har haft turen att få samarbeta med lite olika företag. Några av de jag samarbetar med idag är företag som kort sagt underlättar allt kring min skoteråkning och andra gör så att jag kan göra saker mer personligt.
– JETHWEAR
– RACEWERX
– RSI RACING
– MOTOWRAP
– HANNGRENS
– FXT SWEDEN
– VILDSPORT (BCA)
– SUPERCLAMP SWEDEN
– SOUTH SIMCOE MACHINE
Ojj, det är en lite svår fråga. Men jag skulle nog spontant säga att vara sig själv, gör din egen grej, var ödmjuk, ärlig och gör content med saker som man själv brinner för. Sedan kanske någon får upp ögonen för just DIG. Sedan en jätteviktig grej, kom ihåg att man absolut inte måste vara ”störst, bäst eller vackrast” för att någon kanske vill hjälpa till eller samarbeta på något sätt. Man kan komma långt med att vara flexibel, engagerad och intresserad av att bygga en relation också.
Sedan föredrar jag att kalla det för samarbeten istället för sponsring, då sponsring kan missförstås som att man bara får en massa saker. Det handlar om samarbete och jag föredrar långsiktiga, seriösa samarbeten. Vill samtidigt passa på att ge ett stort tusen tack till de företag som väljer att hjälpa just mig på ett eller annat sätt. Något som igen gör att jag kan köra mer skoter. Det är jag oerhört tacksam för.
Vi avrundar intervjun med tre snabba frågor:
-Häftigaste skoterminnet?
Hmm, rent spontant skulle jag säga Revelstoke vintern 18/19, då jag och Johanna åkte över stora pölen för att förverkliga en lång dröm som jag skulle gissa att de flesta skoteråkare i Skandinavien har. Vi hade sommaren innan köpt 2 nya maskiner i häckar i Edmonton. En kille jag hade skrivit lite med tidigare på Instagram hämtade ut och fraktade skotrarna till Revelstoke för oss, en transport på ca 80 mil enkel resa. Lite vågat av oss kanske, men det gick ju bra. Så när vi kom till Revelstoke så stod skotrarna där och väntade på oss. Vi stannade i Revelstoke i nästan en månad, där vi fick uppleva den fantastiska snö och terräng som Kanada har att erbjuda och träffade även många härliga människor. We Will be back!
Men när jag tänker mig lite om så kanske jag ändå måste ändra mig och säga typ hela vintern 2020. Enligt de äldre i Frostviken så var det en av de mest snörika vintrarna i Jorm sedan 1984. Det slutade helt enkelt inte att snöa den vintern, det bara fortsatte att fyllas på hela vintern. Att få uppleva den mängd snö och förhållanden på hemmaplan var otroligt häftigt!!
-Hur ser vi till att skoteråkningen i Sverige förblir hållbar även i framtiden?
Eftersom intresset för skoteråkningen ökar för varje år så är det viktigare än någonsin att sprida kunskap om vad som är tillåtet och inte. Alla har ett eget ansvar att ta reda på vad som gäller på de olika ställena man vistas på och det är otroligt viktigt att alla respekterar de regler som finns. Kanske speciellt inom kategorin friåkning, då en stor del av försäljningen av maskiner idag är just mountain / friåknings maskiner. Man kan också tänka på vad man postar på sociala medier. Vi behöver alla hjälpas åt för att vi ska få njuta av vår underbara skoteråkning även i framtiden.
-Vad är din kommande målsättning inom skoteråkningen?
Jag vill egentligen bara fortsätta köra så mycket skoter som möjligt och med det förhoppningsvis fortsätta att utvecklas som åkare. Fortsätta med mina samarbeten med de jag samarbetar med idag. Någon form utav testpilot hade ju varit drömmen… Hoppas att ni alla får en grym vinter på skotern!!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad
Läs fler MÅNADENS PROFIL
Kika in JOFF_E INSTAGRAM