Kontakta oss

Reportage

POLARIS – FRAMTIDENS SNÖSKOTRAR DEL ETT

I våras fick vi möjligheten att åka ut till Big River Camp i Storåbränna och träffa några av topparna hos Polaris. På plats fanns Polaris tidigare Amerikanska chef som leder och driver utvecklingen över Polaris snöskotrar. I en serie av två delar får vi nu träffa Polaris behind the Scenes. Är ni nyfikna på hur framtiden för Polaris ser ut? och hur tankarna går hos ett par av männen bakom Polaris snöskotrar? Då ska ni få en del av svaren i denna Sledtrax miniserie. Del ett i serien och först ut är Europas produktchef Johan Didriksson.

Hej Johan, Vi befinner oss just nu i Big River Camp här i Storåbrännna, vad gör vi här idag?

Det är faktiskt en tanke bakom, dels har det skett ett skifte från BRP till Polaris där vi börjat jobba närmare med TJ´s Skoter men också med Big River Camp. Men vi är också här för att se markerna och faciliteten runt denna vackra plats för att eventuellt kunna bedriva framtida testverksamheter här i trakten.

Ni har flugit över tre höjdare från Polaris hit till Sverige från USA kontoret, varför har ni valt att ta över dem hit?

Det är lite av vår strategi säger Johan och ler. För att kunna utveckla skotermodellerna för oss i Norden är det viktigt att engagera USA kontoret att komma hit, att se, att förstå, att köra konkurrentmaskiner, se hur marknaden utvecklas och fungerar här. Nu har vi släppt två stycken fyrtakts modeller, Titan och Nordic Pro, och första steget är nu gjort i det segmentet.  Vi vill titta på vad vi kan göra framåt för vår nordiska marknad, vilka modeller som finns idag och vad vi ska satsa på och ta fram framöver.

Johan, du har ju faktiskt varit med att ta fram Polaris Titan, något du delvis jobbat med ända sedan 2014, nu är den precis lanserad i fyrtakts modell hur känns det?

Superkul, först kom ju tvåtaktaren och vi fick feedback vilket är tacksamt när man varit så involverad och engagerad. Sen har vår strategi varit att släppa fyrtaktaren och den utvecklingen har varit spännande samt utvecklande även om vi stött på mindre motgångar under projektet. Nu är äntligen maskinen här vilket känns både roligt och spännande. Titan S4 2023 sålde ju dessutom slut på förorder under Snowcheckperioden vi hade i våras och jag ser fram emot att höra feedback från marknaden, jag tror det kommer bli bra i längden.

Har du något nytt projekt på gång inom Polaris?

Johan skrattar till, såklart det är ju också en anledning till att USA är här, ska vi växa och ta marknadsandelar måste vi få fram fler och mer spännande Polaris produkter så det jobbar vi med kontinuerligt.

Justin, en ingenjör från Polaris USA har bott här i tre månader under vintern, varför då? 

Det här är ett stort steg för oss i Norden att man faktiskt kommer på plats från USA och testar allt som vi gör och efterfrågar som sedan produceras i USA. Både när de gäller variatorer, programvaror, fjädring samt kalibrering men även till kommande produkter. Det har visat sig vara lite mer komplext då vi har dessa utsläppskrav på denna sidan Atlanten som gör det hela lite mer komplicerat där ett lättare fel som vi löser har synergi- och orsakseffekter på något annat. Det har vi nu fått teamet från USA att förstå.

Det är ett långsiktigt jobb där man måste vara systematiskt med många repeterande tester på flertalet maskiner över en längre tid, det är så vi får fram rätt produkter som fungerar för oss i den nordiska marknaden. Samtidigt är det viktigt för oss att visa för USA att detta gör vi inte över ett år utan något vi måste jobba med kontinuerligt och permanent.

Berätta ditt bästa Snöskoterminne?

Haha, Johan skrattar till, det kanske inte är det bästa men kanske det mest udda. 

Men de som kommer upp i minnet var tillbaka på 90-talet under Loxkel-tiden, företaget som då var distributör av Polaris. Det var en kund som hade problem med sin maskin när han skulle åka första gången för säsongen, samt enligt utsago av kunden hade den gått när han ställde bort den. Den tände till någon enstaka gång men vägrade starta. Maskinen åkte runt bland några återförsäljare med bästa mekanikerna men man fick aldrig igång skotern. Så till slut tog vi in den till oss på Polaris. Efter en del funderande av teknikerna så upptäcktes att variatorn faktiskt snurrade åt fel håll. 

Det visade sig att ägaren precis när han ställt undan maskinen bytt startsnöre då det gamla gått av. Ett misstag senare så hade kunden lyckats monterat ihop startapparaten/magnapullen felaktigt så den fick variatorn att rotera åt fel håll. Hade kunden berättat att han bytt startsnöre för sin handlare på vårkanten hade det problemet troligen varit lätt att lista ut och löst för länge sedan.  På dagens tvåtakts maskiner är det ju lite annorlunda då den faktiskt startar om motorn går baklänges för att backa.

Tack för denna intervju Johan, i del två nästa vecka får ni träffa en av höjdarna från Polaris USA och höra hur han ser på framtiden. Något ni inte vill missa så håll till godo.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

UMEÅ TERRÄNG & MOTOR

MOTORHALLEN

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

MINAB

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

HÄLLGRENS MOTOR

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

BIRGERSSONS BENSIN

POWERSPORT CENTER

SALAB

TRACK & TRAIL

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen