Den här gången har Sledtrax dragit i handbromsen hos en kälktillverkare uppe i norr, ägaren sticker ut hakan och säger att det är ”marknadens kraftigaste kälkar”. Häng med oss bakom kulisserna hos Marcus på NTS Sledparts.
Vi möter upp Marcus på hans fabrik i Boden där allting byggs, lokalen är centralt beläget och det finns även en butiksdel som agerar showroom där olika alternativ av kälkar och tillbehör visas. Marcus startade företaget 2015 och då som en hobbyverksamhet, han tyckte det fanns mycket bra kälkar ute på marknaden men det var ingen som hade allt.
Redan 2016 hyrde han första lokalen och hösten 2018 flyttade han till nuvarande lokaler, där det finns möjlighet fortsätta utveckla företaget och öka produktionen under kommande år. Sedan 2017 jobbar Marcus med företaget på heltid och siktar på att kunna anställa en person till inom närmaste året.
Varför ska man köpa en NTS Kälke?
Jag siktar inte på att göra marknadens lättaste eller billigaste kälke, min affärsidé är att göra en stabil och tillförlitlig kälke som kan följa med även när det ska köras i lite eländigare terräng. Det är premiumkälkar som produceras här och jag har faktiskt inte en enda reklamation än så länge.
Vad menar du med att kunna köra i eländig terräng?
När jag byggt kälkarna har jag haft i åtanke att kunna ta med dom på turer som inte bara är efter led, skidorna är hela 20cm breda och placerade utanför lastytan för extrem stabilitet. Dom här kälkarna går stabilt på skrå och är inget ankare i lössnön, det är inte i kälken det ska sitta fast menar Marcus.
Vi förstår av vårt samtal med Marcus att visionerna är stora, han har återförsäljare i Norrbotten och Västerbotten. Han har även samarbete med aktörer i nord Norge. Till denna säsong är tanken att sälja mer från butiken i Boden och ha ett större lager där för att kunna hålla korta ledtider och högre service. Marcus tar input från sina kunder och har en nära dialog med dem som jobbar ute i terrängen och använder kälkarna dagligen. Allt för att fortsätta förbättra sina produkter och vara med att leda branschen framåt.
Under kommande vinter ligger en stor del av företagets satsningen i att synas mer på sociala medier, detta för att fler kunder ska få upp ögonen för produkterna som finns. Vi kommer även att se en del filmer rulla under säsongen, det blir kanske inte en vanlig reklamfilm säger Marcus och skrattar.
Har man inte besökt hemsidan eller webbshoppen så rekommenderar vi ett besök där! När vi lämnade NTS Sledparts i Boden gjorde vi det med en känsla av att det inte är sista gången vi träffat Marcus. Vi på Sledtrax kommer hålla ögonen öppna efter kommande nyheter.