Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

ÖKA ODDSEN FÖR ETT LYCKAT BEGAGNATKÖP!

Det är inte alltid det lättaste med ett nyförvärv av en snöskoter, oavsett om den är ny eller begagnad. Men med en begagnad maskin har också slitaget påbörjats. Och det är en hel del saker man som köpare bör vara observant på. Vi på Sledtrax tänkte att vi ska gå igenom vad man bör ha koll på för att öka chanserna till ett lyckat begagnatköp.

OKTAN BEGAGNAT

De allra flesta annonserna idag har bilder, dock är bilderna av varierande kvalitet men det kan ändå ge ett första intryck av maskinens skick. Däremot bör man åka och titta på objektet för att skapa sig en uppriktig bild om skick och eventuella skador. Bilder är bra men de gömmer också en hel del saker som man endast ser när man är på plats. 

FRAMVAGN

Det första man bör kika på är förstås det allmänna skicket, och om är det några trasiga eller skadade delar. Bland de mest utsatta delarna på en snöskoter är framvagnen, vilket inte är konstigt då de är de första delarna som kommer i kontakt med eventuella hinder såsom stubbar eller stenar. Förutom att se till att alla A-armar verkar raka och fina kan man ställa sig på huk för att titta på båda styrspindlarna samtidigt från sidan, spindlarna skall ha samma lutning på båda sidor och vara jämsides sett uppifrån när framvagnen är rak.

UNDER VARIATOR, KEDJEHUS, BROMSSKIVA & DRIVAXEL

När man sett över framvagnen är det bra om man har en vän med sig för att tippa upp skotern på sidan. Då får man en bra överblick på undersidan där man kan titta efter sprickor eller skador under kedjehus, bromsskiva och drivaxel. Lite repor och mindre bulor behöver man inte vara jätteorolig över däremot vill man se över chassit för att undvika sprickor som kan bli större och ge dyrbara verkstadskostnader som följd.

KOLLA MATTAN

En annan del som är utsatt för högt slitage är mattan, den snurrar konstant när man kör och man vet aldrig vad som gömmer sig under snön. Vissa mattor håller bättre än andra men om det saknas ett par kammar på en maskin som gått några säsonger bör man inte bli allt för orolig.  Att en kam lossnar kan hända redan första dagen eller efter 200 mil, är det däremot väldigt många kammar borta eller någon skada på sidan av mattan bör man vara beredd på att det kan vara aktuellt med ett byte. Något som tyvärr är en rätt kostsam del och här kan man förhandla med säljaren att kanske sänka priset om mattan är i behov av att bytas.

KOLLA DRIVLINA, MOTOR

De kanske enskilt dyraste delarna att byta på en snöskoter är drivlinan. Motor, variatorer och kedjehus är alla dyra delar och även lite kluriga att veta i vilket skick de är i. Här är det bra om säljaren har en servicebok där man kan se om kedjehusoljan är bytt och eventuell service av avgasportar, kolvar, tändstift och variatorer är utförda. Nu skiljer sig servicen bland olika skotermodeller och det är i boken som hör till maskinen man ser vid vilka miltal eller timmar som respektive slitagedelar skall kontrolleras eller bytas. 

Sedan skulle vi rekommendera alla som funderar på att köpa en begagnad maskin till att göra en provkörning där man får känna om motorn går, låter och varvar som den ska, man känner om variatorn växlar som det är tänkt och man har möjlighet att höra eventuella missljud från kedjehuset.

KOLLA STÖTDÄMPARE

Stötdämparna kan vara svårare att testa på en kort provkörning och förutom att känna om någon av stötdämparna känns på tok för mjuk och kanske inte återfjädrar som den ska, kan man titta efter läckage och skador på kolvstängerna. De flesta rekommendationer kring stötdämpare brukar säga att man bör serva dem med ny gas och olja efter varje säsong. Givetvis beror serviceintervallerna på hur hårt stötdämparna har fått jobba, och på hur många mil de körts efter senaste servicen.

Det kan helt klart kännas som många saker att hålla reda på men man bör inte vara allt för orolig vid ett begagnatköp. Känns maskinen i sin helhet välbehållen och fin med en ifylld servicebok kan man mest troligt känna sig trygg med köpet. De flesta delarna finns garanterat på en skoterskrot eller som ny del att beställa om olyckan skulle vara framme. Men kanske är det en maskin med krokig framvagn och trasiga plastdelar som kan bli det riktiga klippet för den händige?

Begagnatmarknaden är verkligen häftig! De muskelstinna triplemaskinerna som slumpades bort vid millenieskiftet har de sista åren stigit väldigt mycket i pris på begagnatmarknaden. Kanske kan man fynda en maskin som säljs billigt idag för att bevara den med stigande värde i framtiden. Vem vet men en begagnad snöskoter kanske kan bli din bästa investering?

Ett tips för att öka chansen till ett lyckat begagnatköp är att handla av en auktoriserad skoterhandlare. Där gäller nämligen konsumentköplagen, visst kan det kosta några tusenlappar extra men det kan det vara värt. Många lämnar även garantier och har gjort en genomgång av inbytta maskiner.

Kontakta din lokala Skoterhandlare:

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

LINDROTHS MOTORCENTER

TIDY POWERSPORTS

LINGVALLS MOTOR

SN MOTORSERVICE

AUTO BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

YAMAHACENTER ÖSTERSUND

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

SPEEDSHOP SERVICECENTER

Läs fler REPORTAGE

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen