Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

POLARIS IQ R 600 – HÄSTKRAFTERNA SKA SEGRA

Ända sedan Polaris byggde sin andra snöskoter i mitten av 50 talet kan man säga att racingen tagit fart. För i takt med att nya modeller tas fram jobbar man stenhårt med att slå föregångaren.
Årets säsong på skotercross har dock skjutits fram i och med Coronans utspridning men trots det har inte racingavdelningen hos Polaris vilat. POLARIS IQ R 600 som ska plocka hem titlar på skotercrossbanorna har fått en rejäl uppdatering inför säsongen vilket vi nu ska dyka djupare i.

POLARIS IQ R 600

Polaris IQ R 600 är ingen maskin som man bara kan gå och beställa som övrigt sortiment, här krävs det oftast att man har en racinglicens samt meriter eller att man kan visa hur seriös man är med en tävlingssatsning. Maskinerna tillverkas dessutom i begränsad upplaga där delar av chassit fortfarande bränns ihop manuellt eftersom den skiljer sig en del från övriga modeller. Grundkonstruktionen härstammar faktiskt ända från 2005 när Polaris IQ R 440 såg dagsljuset för första gången.

Dock har det skett riktigt stora förändringar genom åren och att jämföra årets maskin med ursprunget från 2005 vore inte rättvist. Sen dess är i stort sett alla komponenter utbytta genom år av förbättringar. I år ser vi dock den största på länge. 

Racemaskinen har fått ett nytt hjärta i form av en ny 600 cc motor med insprutning som tar med maskinen in i modern motorteknik. Vi gissar att många mekaniker kommer att uppskatta detta då man snabbt kan ändra bränsleinställningar elektroniskt istället för att fippla med hög och lågfartsmunstycken. EFI- systemet kompenserar även för temperaturskillnader samt olika höjder vilket gör att man inte ska behöva röra inställningarna på hela säsongen och motorn ska leverera trots varierande förhållanden.

Man har också utvecklat ett nytt förbränningsrum i toppen tillsammans med ny design på portarna och sammantaget med insprutningssystemet har man lyckats klämma ut hela 10 hk mer på toppen och 18 hk i mellanregistret. Helt klart imponerande siffror vilket förhoppningsvis bör synas i starterna när säsongen kommer igång.

Framvagnen känner vi igen med sin höga markfrigång och långa fjädringsväg där en utmanande crossbana absorberas tillsammans med Walker Evans Velocity stötdämpare. Stötdämparna är fullt justerbara med hög och lågfartsinställningar samt retur för att man ska kunna anpassa dem efter både banan och förare.

I boggien hittar vi också Walker Evans stötdämpare som förutom att klara stora hopp ska hjälpa den 136” långa racemattan att hitta det bästa greppet. För drygt tjugo år sedan var det förmodligen otänkbart hur en skotercrossmaskin skulle kunna bli så lång. År 2000 var året då Polaris släppte sin första tvåcylindriga 800 motor i en RMK som var häpnadsväckande 136” lång.

Dynan har utformats för att man smidigt ska kunna förflytta sig på maskinen samtidigt som man gjort inlägg för bra grepp när man sitter. Och på tunneln känner vi igen ”gälarna” som agerar kylflänsar även ovanpå kylarna för att hålla motortempen i schack. Med dom nya uppdateringarna inför i år kommer det helt klart bli intressant att se om det ger den utdelning man hoppas på. Nu får vi hålla tummarna för att skotercrosstävlingarna snart kan köra igång!

Läs fler Reportage

Kontakta din lokala Polaris handlare:

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

TIDY POWERSPORTS

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen