Produkter
POLARIS 850 KHAOS SLASH – KLÄR PÅ SIG RUSTNINGEN
Vad tycker du behövs för att skotern ska kännas anpassad efter dig? Är det något du saknar eller vill ändra utifrån dina behov? Det är dags att rusta upp Polaris 850 Khaos Slash , häng med och se vad vi monterat på våran Polaris och varför vi valt just de produkterna. Du får även läsa mer om hur den lekfulla 146 tummaren har klarat av det senaste snöfallen som tagit ett stadigt grepp om Västerbotten och gjort att varje tum av skotern har fått kämpa.
RP framvagn tar täten
Till att börja med har vi rustat Polarisen med produkter som förbättrar hållbarhet och skyddar maskinen från vanliga skador. Vi har även försett maskinen med lite extra förvaring till vinterns alla äventyr. Först ut blev en ny framvagn från RP equipment som vi hittar i Kalix, där tillverkas flera olika eftermarknadstillbehör till din maskin! De var helt enkelt så att en undre a-arm böjdes och då föll valet ganska enkelt på att kika efter en eftermarknads framvagn då närmare 4000:- i mina ögon är ett ganska saftigt pris på en ny original undre a-arm. Denna kompletta framvagn från RP med allt du behöver landar på ca 7000:- och skulle olyckan vara framme är det billigare att köpa en ny del än original.
Med lite stöttning fixar jag att byta framvagnen själv, med andra ord är det enkelt då jag inte är någon van skruvare. Allt du behöver är medskickat från RP, presshylsor, bussningar och såklart din kompletta framvagn med övre och undre a-armar. Styrstag och kullederna flyttar du över från original framvagnen. Det finns ingen medföljande monteringsanvisning men däremot finns en video på youtube från RP hur de gör för att byta framvagnen steg för steg, superbra! Det känns att denna framvagn är konstruerad för att tåla mer än original,den är tyngre och jag upplever den robustare. Som jag förstått det så ska geometrin förbli densamma med denna framvagn medan hållbarheten förbättras avsevärt.
Ett lyft framtill
Vi fortsätter att jobba framtill på maskinen och byter ut frontbågen till en som ska ge bättre skydd, denna hittar vi i Polaris tillbehörskatalog och går under namnet Scentury frontbumper. Även denna är lättmonterad och det följer med monteringsanvisning så detta klarar man utan problem själv. Denna frontbågen täcker mer av sidorna om man jämför med original samt så går det ner en plåt mot buken som skyddar mot sten och stubb som kan gömma sig under snön.
Påtal om framtill, under försäsongen berättade vi om hur POLARIS 850 KHAOS imponerade med att ta sig fram och kliva så bra i snön uppför branterna trots lägre hastighet. Detta har våran maskin helt klart fortsatt att imponera med,men vi må ju erkänna att när snömängden har ökat har även svårighetsgraden stigit. Det behövs mer fart med 146an när det är brant terräng och det sitter mycket i föraren att hålla flyt i körningen,för gör man det kan man använda mindre fart om man så vill och maskinen flyter fint och skär genom snön. Stannar du dock av på fel ställe ger du dåliga förutsättningar för att komma vidare där det är brant. Tur då att khaosen är lätt att vända med, tar du ett rejält grepp och vrider om dig med maskinen och nyper åt gasen så har du vänt runt snabbt. Slashtunneln gör verkligen sitt jobb!
Adventure tunnelbag redo för äventyr
När man far ut på en skotertur vill man oavsett hur lång färden blir ha med sig en del grejer. Det kan vara verktyg,extrakläder, fika mm. För att skona ryggen och slippa ha en tung ryggsäck är det otroligt skönt och praktiskt att ha en tunnelväska. Först kikade vi på Burant tunnelväska men eftersom detta är en 146″ maskin så ryms endast den lilla väskan som har en volym på ca 8L vilket blir för lite för mina behov. Därför har vi satsat på en större väska på 23L, denna väska som heter adventure tunnelbag och kommer från polaris egna tillbehör är ungefär lika bred som tunneln och något högre modell, men jag har ännu inte upplevt att den känns ivägen vid aktiv körning.
Du monterar den enkelt genom att sätta fast medföljande fästen baktill och sedan är den bara lock & ride, ja detta kallas Polaris fästanordning, mycket smidigt och enkelt att sätta fast och ta lös väskan om du ex vill ta in den för att packa iordning för dagens äventyr. I min väska har jag oftast med verktyg, första hjälpen, handskar, goggles,rem, fika,värmejacka och lite mer småkrafs! Det ryms väldigt bra med grejer och det följer även med ”väggar” så man kan dela av väskan i mindre fack. Priset är ganska saftigt på ca 4700:- men detta är en väska du kan använda många långa år så det kan vara värt sina kronor!
Woodpecker bakbåge
Tunneln har även fått sig förstärkning i form av en bakbåge från Woodpecker som du hittar hos Släp in the face och dess återförsäljare. På denna maskin sitter som tidigare nämnt slash tunneln som är både kortare och avsmalnad baktill. Jag har hört men inte själv råkat ut för det, att där bakersta delen aka slash delen sitter kan böja sig om man har otur om man ex reser över,slår i något när man gör vändningar eller kör på rulle, så med denna båge ska vi slippa det orosmomentet. Bakbågen kommer med tillhörande bultar och muttrar samt monteringsanvisningar, så denna båge kan du enkelt montera själv med hjälp av verktyg som de flesta hobbymekare har hemma. Bågen består av två sidostycken som du bultar fast i tunnelsidorna på skotern samt en bakre del som överlappar sidostyckena och har ett lyfthandtag längst bak. Den känns otroligt robust och stadig samt ger ett snyggt intryck med de utskurna logotyperna på sidan. Själva lyftbågen är uppvinklad baktill för att lätt komma åt, få bra grepp och stadigt tag om ifall man ex behöver lyfta maskinen ur snön. Denna rediga båge får du ge strax över 3000:- för.
Tränar på tekniken
Denna maskin är otroligt lättkörd och tar min tekniska åkning till nästa nivå. Detta beror såklart på många egenskaper som denna POLARIS 850 KHAOS har. Just att den är så lätt att få på skrå hjälper mig mycket i min körning i tight skogsterräng, där tycker jag det är svårt att hålla fart samtidigt som man ska hinna se ett spårval snabbt bakom nästa gran för att inte behöva dra ner på farten och ev köra fast. Där får jag stor nytta av att kunna stå ordentligt på båda fotstegen men ändå kunna göra tighta svängar och byta riktning fort, detta utan att behöva kliva över eller ställa om mig på fotstegen för att orka bryta runt skotern och ändra riktning. Även den vertikala styrningen tycker jag är till min fördel då upplevelsen blir att man kör nära maskinen och får bra känsla och input. Så låt säsongen fortsätta i samma goda anda så kommer så småningom en tredje rapport, med mer fokus på körningen och hur maskinen presterat och förhoppningsvis bjudit på nya positiva äventyr att stoppa i minnesbanken. Eller kommer vi att stöta på några svårigheter efter vägen? Kanske har vi även hunnit hitta något mer som vi vill tillföra till Khaosen? Ja den som hänger med får höra hur det går för den svarta pärlan!
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Läs några Sledtrax Testar
Tack för tillbehören till: