Sledtrax testar
POLARIS 850 KHAOS SLASH – PÅ PREMIÄR I MÖRKRET!
2023 led mot sitt slut, men för våran långtest Polaris 850 khaos slash hade just de första milen rullat, ivrig och förväntansfull inför en ny säsong. Polarisen har på sin debut redan imponerat och visat vilken lekfull och även klättervillig maskin den är, men vi har även hunnit stöta på patrull. Vad är de första intrycken? Vad har vi att se fram emot under säsongen och vad tror vi de största utmaningarna kan bli?
Vi lyser upp januarimörkret
Säsongen började bra med ett tidigt snötäcke men dock väldigt snöblint många dagar, som vanligt är det även extra stor risk att hitta stubb och sten på försäsongen när det ännu inte hunnits bilda någon botten. Vad gör man då? Jo, vi klickade igång hjälmlamporna och begav oss ut när dagsljuset lämnat och mörkret intagit skogen. Detta för att få fram bättre kontraster i snön när det är dessa helvita dagar som suddar ut alla höjdskillnader och sikten blir obefintlig. Än fast detta är en renodlad lössnömaskin som är gjord i ett helt annat syfte än ledkörning så börjar som oftast färden efter leden för att ta sig till den efterlängtade lössnökörningen.
Från leden till lyckan
Det känns hemma direkt bakom styret, kanske kan det delvis bero på att föregående säsong spenderades på en Arctic Cat som också har vertikalstyrning som Polarisen eller att vi faktiskt hann tjuvstarta säsongen i Kanada på en Polaris. Maskinen känns lättstyrd efter leden och förarmiljön är enkel och användarvänlig med de vanliga funktioner som man hittar på dagens lössnömaskiner. Vi lämnar leden och beger oss ut i det bottenlösa pudret, pirrigt, ivrigt och underbart! Kan det vara en kombination av min egna ringrostiga körning och den något svårkörda snön som gör att det känns en aning vingligt den första biten? Detta ordnar dock upp sig under kvällen när jag blivit varm i kläderna och kör mer bestämt och använder gasen aktivare.
Upp upp och iväg
Tidigare när jag endast testat Polaris kortare stunder har jag slagits av hur smal och hög de upplevs, samma sak kände jag nu när jag seglade fram med denna Polaris 850 khaos slash i kvällsmörkret. Markfrigången är generös och det kanske är som tidigare nämnt khaos utförandet som gör att den känns både lättstyrd och svävande framtill, mycket tack vare att den är byggd för att ”poppa upp” ur snön med framändan. Detta känner jag även när det börjar bli lite brantare partier i skogen. Med en kortare maskin behövs ofta mer fart för att ta sig uppåt i djupare snö, nu är detta första körningen så jag vet ej om det beror på snön men jag upplevde att jag inte behövde alltför mycket fart för att ta mig upp i lutningarna. Trots att maskinen är resvillig och har lätt för att höja nosen i vädret så är det en fantastisk fin balans, man tar sig uppåt och framåt utan att resa över eller tappa drivningen vilket lätt kan resultera i en fastkörning annars. Det är samtidigt väldigt nära till hands att dra upp skotern på rullen och vända ner igen om så behövs.
Vad har vi då som driver denna lekmaskin?
Jo under huven hittar vi den välbekanta patriot 850 motorn och för att få ner kraften i marken sitter en series 6 matta som skottar snö med sina 66 mm kammar. Det är alltid spännande att se hur mattan fungerar i olika förhållanden, här hemma kan vi ha puder ena helgen för att nästa helg åka i hårt packad snö av kraftiga vindar eller ett krispigt skaralager av några dagars töväder. Så en matta som klarar av olika typer av snö är i mitt tycke viktigt då det snabbt och ofta kan skifta i vädret. Något annat som tyvärr också behövde skiftas snabbt var stiften, Polaris verkar inte riktigt hittat lösningen för stiftproblem till 2024. Men med ett par andra stift hoppas vi nu att detta ska fungera många roliga mil till, det återstår att se!
Hungrig efter mer
Den första körningen gav helt klart mersmak och säsongen har just börjat, vi ser fram emot fortsättningen enormt mycket! Nu vill vi lägga fler timmar bakom styret och hitta några roliga backar och drivor så vi verkligen får testa på hur lekfull khaosen är. Även skråegenskaperna ska testas på ordentligt när det blir mer skogskörning, den bästa körningen enligt mig! När snötäcket byggts på ska det även bli intressant att känna om Polaris 850 khaos slash fortfarande klättrar lika bra som jag upplevt hittills eller om det blir en tuffare match mot branterna.
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Gillar du kläderna? Titta in KLIM
Läs mer Sledtrax rapporter