Mycket vatten har runnit under broarna sedan vi senast rapporterade om vår framfart med långtestmaskinen från Polaris, 850 RMK Khaos Matryx 146. Denna korta lössnömaskin har tagit oss fram genom tät skog och djup snö, något som för det mesta sker med ett leende på läpparna. Men även solen har sina fläckar och i denna delrapport får ni läsa lite mer om vad vi hittat längs färden.
Vintern 2022 går nog inte till historien till att vara den snörikaste säsongen, och kanske har det varit gynnsamt för detta test av en kortade lössnömaskin. Faktum är att vi alltid kunnat ta oss dit vi önskat med maskinen, och det utan större ansträngningar. Våra initiala rädsla om att vilja bygga om maskinen till 155” är helt bortblåsta och vi har istället lärt oss att uppskatta fördelarna som kommer med en kortare maskin. Exempelvis får man en mycket mer alert skoter som är ruskigt kvick att byta riktning med när man klättrar i skogen och ständigt behöver leta nya vägval.
Det är inte bara att maskinen är snabb på att vända runt om man tappar farten, det är även de små men ack så betydelsefulla detaljerna som att kunna ändra färdriktning genom att flytta tyngdpunkten och sedan hastigt ge gas för att direkt därefter dutta på bromsen och då hunnit svänga 30 grader, utan att tappa farten. Eller att från stillastående kunna vända på en 5-öring när man hamnat i en återvändsgränd.
Under vår resa har vi dock fått bekanta oss med några detaljer som med tiden gjort sig mer påtagliga. Den första detaljen är att man i jämförelse med andra maskiner kan uppleva att motorn inte riktigt är lika finslipad. Det är absolut inga problem i gången och effekten är alltid där när man önskar, utan vår kritik sitter nu i detaljerna. Att ofta måsta dra 2 eller 3 gånger i startsnöret innan maskinen hoppar igång, det känns inte 2022.
En annan detalj som vi önskar vore ett minne blott är konstruktionslösningen med enbart ett drivhjul som har ”nonslip” kuggar som går in i hålen av mattan. Det har på många maskiner visat sig vara en bra lösning att använda två drivhjul som har detta ingrepp, i kombination med invärtes drift. Det vi upplever med polaris nuvarande lösning är att man måste vara extremt varsam med mattspänningen. Dels genom att spänna mattan mer än vad som föreskrivs, men även att kolla spänningen ofta för att undvika att mattan skall kugga när det går riktigt tungt. När man dessutom ser att man får en annan lösning på modeller med serie 8 mattan, då får man en önskan om en ändring på övriga lössnömaskinerna. Detta är förvisso ett problem som enbart uppstår om man pressar maskinen ordentligt, men det skall man såklart kunna göra utan problem som dessa.
Om vi blickar vidare på övriga egenskaper finner vi att nivån för normalslitage är riktigt bra. Det är en driftsäker maskin som kräver väldigt lite underhåll. Som alltid gör vi frekventa översikter av våra långtestmaskiner och på Polarisen har vi inte behövt göra några vidare åtgärder. Inte en enda bult har varit lös när vi kontrollerat skotern och vi har inte upplevt några problem med variatorremmar, bromsklossar eller övriga slitagedelar. Ännu så länge har vi bara gjort åtgärder på skotern för att få den mer personligt anpassad, vilket ni kan läsa mer om i föregående långtestartikel från denna maskin.
Med dessa ord avrundar vi denna delrapport för att fortsätta lägga mil på POLARIS 850 MATRYX under vårens långa dagar. Inom en snar framtid kommer ni att kunna läsa en sammanfattning om detta långtest, där vi går igenom vårt år bakom styret på denna busmaskin från Polaris, Stay tuned!