Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS 9R – PUDERDRÄPAREN!

Det sista veckorna har vädergudarna svarat på våra snödanser och förhållandena ser bättre ut än på flera år. Snön ligger djup och det är bara de mest potenta maskiner som bygger nog med fart för att ta sig fram. I väntat på vår egen långtestmaskin har vi haft förmånen att få ett smakprov på en av de kanske busigaste och mest potenta 146” i branschen. Mina vänner, följ med på en fartfylld dag bakom styret på Polaris Patriot 9R RMK Khaos Slash 146!

Det har inte undgått någon att Polaris har haft fler utmaningar de två sista säsonger än vad som är hälsosamt för ett företag. Det är kanske inte till stor tröst men vi vet är att dem gör allt de kan för att vi som konsumenter ska få våra maskiner så fort som möjligt! Mitt i denna väntan lyckades vi låna oss en av de så hårt eftertraktade maskiner som varit på allas läppar inför denna vinter. Vi kan meddela att den som väntar på något gott…

Första intrycket   

Plogkanterna var höga bredvid parkeringen och träden var snöfyllda, förutsättningarna kunde knappast vara bättre så här i mitten av januari. Jag måste medge att det är med en gnutta fjärilar i magen som jag drar igång den nya Patriot 9R motorn för att bli varm i Tiki släpet. Vi kör iväg över en myr och surfar oss fram, balansen i Matryx chassiet är som bekant väl avvägt och det är inga problem att åka slalom mellan tallarna trots att det stundtals är rätt tajt.

Där myren öppnar upp sig börjar undertecknad provocera motorn mer och smilbandet blir minst sagt stort under hjälmen, vilket gassvar det är i motorn! Blixtsnabbt när gasen når styret går motorn upp i 8,250 varv, vid varje omtag ges samma explosiva respons. Det är en kombination av både mer effekt och lägre svängmassa som ger denna känslan. Kalibreringen i drivlinan och den lätta P22 primärvariatorn svara väl upp till motorkaraktären och trycker på maskinen riktigt hårt.

Busigheten själv!

Khaosen vi har lyckats låna med den nya Patriot 9R motorn är 146” lång. Det här gör den till en gaalet busig maskin som är lätt resvillig! Nu är det kanske inte alla likt undertecknad som tycker att det är barnsligt roligt att träna på bowties och hopovers utan vill lägga mer tid på klättring i granskogen, då är nog 155” det rätta valet. Men för min körstil passar 146” som handen i handsken och jag kommer på mig själv göra glädjetjut när jag kör över myrarna med skidorna rätt upp i vädret. Längtan efter vår egen långtestmaskin blir knappast mindre allt eftersom dagen går och förväntningarna på säsongen bara växer.

Hur sammanfattar vi Polaris 9R

Dagarna är korta under januari månad och trots att det känns en gnutta vemodigt är det nu dags att lasta igen. Vi har haft en sjukt rolig dag med Polaris Patriot 9R RMK Khaos Slash 146 och längtar mer än någonsin att den ska komma, vi vill verkligen få utmana maskinen och testa dess fulla potential. Fortsätter vintern att leverera snö kommer vi garanterat både skratta svettas och gråta innan det är över. Men tills vidare längtar vi efter vår maskin likt ett barn längtar efter tomten på Julafton, med andra ord kan den inte komma fort nog. Fortsättning följer!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Gillar du kläderna? Titta in TOBE

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

UMEÅ TERRÄNG & MOTOR

MOTORHALLEN

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

MINAB

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

HÄLLGRENS MOTOR

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

BIRGERSSONS BENSIN

POWERSPORT CENTER

SALAB

TRACK & TRAIL

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen