Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS NORDIC PRO S4 – FYRTAKT FÖR FYRA

Det är en tidig januarimorgon i stugan på Camp Gauto och kvicksilvret ligger på -11 c. Snöfallet är rikligt utanför fönstret med utsikt mot fjällen öster om campen. Medans matsäcken för en hel familj packas och kaffet kokas har vi vridit igång Polaris nya Prostar motor på hela 1000cc för att den ska få bli varm. När alla är redo krokar vi på kälken och räknar att samtliga familjemedlemmar är med, det har äntligen blivit dags för en heldag tillsammans med en Polaris Nordic Pro s4.

Fjädring och komfort i toppklass

Den tvåcylindriga motorn mullrar försiktigt medans vi väljer kartläget på den stora 7s displayen där vi ser lederna tydligt på kartan som är i 3d. Mjukt åker vi iväg med två barn i pulkan och två vuxna på skotern, och en del av den mjuka gången beror på det elektroniska gasreglaget som har tre lägen. Eco, standard och sport och vi kör med standardläget från början. Efter dom första kilometrarna slås vi av hur bekvämt vi åker på denna maskin och det är inte så konstigt när det sitter riktigt grymma stötdämpare från FOX monterade. Det är deras quick shift variant med tre distinkta lägen på klickerjusteringen soft, medium och hard, det känns verkligen att det är premiumgrejer. Skotern går väldigt mjukt och trots det så bottnar den inte, precis som man vill att en touring ska vara.

En helt ny motor

Vi kör vidare i ett pulkvänligt tempo där den vridstarka motorn orkar utan problem uppför backarna. Men vi hade gärna sett ett turboalternativ på denna motor också med kanske 150hk för dom situationer som man åker utanför spåret och vill kunna gasa på för att undvika en fastkörning. Med detta sagt så fungerar motorpaketet som sitter i med sina 100 hk ypperligt även om det inte är någon racer då den har ungefär 30 hk mindre än 650 motorn på tvåtaktssidan. När vi byter till sportläget får vi dock en roligare karaktär med ett vassare gassvar medans ekoläget känns mest lämpligt vid ledkörning där man behöver spara bränsle vid längre transporter.

Rustad för äventyr

På vår Polaris Nordic Pro s4 har vi dessutom en dubbeldyna som extrautrustning med värme både för rumpa och händer men även ergonomin blir riktigt bra och här har vi en stor komforthöjare! Originaldynan är ganska lång i sig och man kan åka två på den också men man åker betydligt mer bekvämt med den varma extradynan som snabbt kan klickas av med snabbfästet. Bakom dynan sitter ett rejält lastrack där man antingen kan montera en packlåda eller spänna fast diverse utrustning utan låda. Den här maskinen är byggd för att man ska ta sig ut på fina turer. Spänn fast isborren och liggunderlaget eller varför inte som idag där man kopplar kälken på draget som sitter monterat från fabrik.

Lättast på marknaden?

Efter en heldag med den nya fyrtaktaren där vi både tolkat skidor, dragit pulka och kört utan någon last så känner vi helt klart att det är en mystourer för den stora familjen eller för den som själv vill smyga ut i vår vackra natur med en tyst och bränslesnål skoter som är rikligt utrustad från start! Den känns dessutom inte så tung även fast det är fyrtakt och vi tycker det var ett klokt val med den tvåcylindriga motorn som har ett litet format och även en relativt låg vikt. Det i kombination med Polaris lätta Matryx plattform gör denna maskin till en av dom lättaste fyrtaktarna på marknaden. Bra jobbat!!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

UMEÅ TERRÄNG & MOTOR

MOTORHALLEN

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

MINAB

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

HÄLLGRENS MOTOR

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

BIRGERSSONS BENSIN

POWERSPORT CENTER

SALAB

TRACK & TRAIL

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen