Sledtrax testar
POLARIS KHAOS 9R 146 – RODEO I GRANSKOGEN
Tvivlan på Kung Bore har aldrig funnits men i stora delar av landet har han varit försiktig med den vita varan denna vinter. En tidig morgon i mars stämde dock alla parametrar och vi har äntligen fått testa vår Polaris Khaos 9R 146 i riktigt bra snöförhållanden! Hur är den att klättra med? Klarar den brant skråkörning? Vi har rätat ut några frågetecken till denna artikel och nu är det äntligen dags att avge långtestrapport nr 2 om vår Unicorn!
Ett släp kommer lastat!
Allt var lastat och larmet ställt på kl. 05:00, vi hade en 3 timmars resa att vänta till dagens destination. Området som vi ska köra i har brant och teknisk granskogsterräng, det kommer bli perfekt för att se hur vår Polaris Khaos 9R 146 beter sig när snödjupet är större och terrängen är lite stökigare. Väl framme vid parkeringen är vädret med oss, solen skiner och termometern visar -13 grader!
Dags att köra!
På andra draget hoppar 9R´n igång, vi börjar transportera oss efter ett myrsystem för att enklast komma till det bergsområde vi ska köra i under dagen. Redan under transportsträckan kommer de första glädjeskriken innanför hjälmen, pudret flyger över huven och kastar mot kroppen i varje sväng när vi surfar oss fram. Khaosen har hunnit vara in på en första service och den redan rappa 9R motorn har börjat släppa på ytterligare, responsen på högertummen är explosiv och förmodligen marknadens bästa! Orken i motorn känns galet bra och det är inga problem att få skidorna rakt upp i luften även om du kommer med fart, känslan av tomvarvning som kan upplevas hos vissa maskiner infinner sig inte här istället driver den på bra även när mattan går snabbare.
Med berg i sikte!
Första klättringen ska göras och det är både brant och glest, en linje är planerad och nu är det upp till bevis. Full mutter och skidorna står rätt upp mot skyn, med en viktförflyttning fram och omtag på gasen byts reset ut mot fart. Polaris Khaos 9R 146 bygger oväntat bra med fart med tanke på att det ligger nästan 40 centimeter lössnö som ett täcke runt berget, den utsedda linjen blev inga problem att klättra och det känns som att denna 146” är en riktig bergsget. Efter en paus innehållande en kopp kaffe och en ostmacka tar vi sikte på nästa område, här går det inte att klättra hela vägen upp då är en klippa kröner sista delen. Då Matryxplattformen blivit hyllad för dess skråegenskaper tog undertecknad tillfälle i akt för att se om dessa egenskaper även infinner sig på deras kortaste mountainmaskin.
Efter en par vändor då jag känt på både snön och bergssidan görs ett försök att ta en brantare skrålinje, på ett imponerande sätt håller Khaosen linjen trots sin kortare matta och jag kan genomföra linjen. Hade vi nu i stället kört en 165” skulle sannolikt linjen varit ännu lättare att ta men med tanke på längden vår långtestmaskin har är vi helt klart imponerad. En dag i denna magiska miljö med sol och puder går alldeles för fort, vi måste börja köra tillbaka mot bilarna då både energi och bensin är slut. Vid släpet får jag en känsla som närmast kan liknas med ett slag i mellangärdet, kameran har inte varit framme en enda gång under dagen och inget finns förevigat! Det kan vara baksidan av hitta FÖR bra körning, man är i stunden och det är bara nuet som existerar.
Nytt försök!
Kommande lördag hade vi turen på vår sida och solen skulle visa sig igen, en dag ute med familj och vänner planerades in. Snöförhållanden mot kusten är bättre än vanligt och undertecknad hade några platser i åtanke för att både stora och små skulle kunna busa. Snön är inte lika djup som föregående tur men väl nog för att kunna leka av sig. Kombinationen av den lite kortare mattan och rappheten i motorn gör Khaosen till en otroligt busig och lekvänlig maskin, den blir snärtig men utan att hitta på egna hyss. Vid en fin slänt upp mot berget spenderas en stund för lek, här är det fina förhållanden för att göra rullevändningar och bowties. Det är SÅÅ roligt och för en kort sekund känner man sig som någon av de stora profilerna på sociala medier, denna känsla bryts dock ganska abrupt när man ser på de nyss tagna bilderna. Poängen är att skotern är lättkörd och galet rolig, den tar fram det bästa ur mig som chaufför, det är väl ändå det man vill?
Slut för denna gång!
Efter en fantastisk dag ute börjar det vara dags att avsluta och rulla hemåt, barnen tar på sig skidorna för att tolka bakom pappas “busskoter” hem. Denna gång tog vi oss inte långt, efter några kilometers körning dör motorn och är direkt pall. Efter ungefär 10 minuter går motorn att dra runt igen, vi tar inga risker och väljer att bogsera maskinen till närmsta väg för att där bli hämtad. Efter några samtal kommande vecka får vi lämna in maskinen på TIDY Powersports i Skellefteå, de lyckades skapa en lucka för att titta på maskinen. Efter några dagar och grymt bra service från TIDY är skotern åter på snö och påsken vart därmed räddad.
Blickar framåt:
Våren stundar och en massa fantastiska dagar ute med skoter är redan bokade i kalendern. Under kommande artikel ska vi bland annat sätta på tillbehör från RP Equipment så att den är redo för kommande utmaningar, missa inte det.
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Gillar du kläderna kika in FXR
Läs några Sledtrax Testar