Kontakta oss

Trax impressions

POLARIS MATRYX 650 – KNIVSKARP NYHET

Polaris kommer som ni vet med en rad av rykande heta nyheter inför 2021. Det största är en helt ny plattform som benämns Matryx och sedan måste vi ta upp den helt nya motorn, Patriot 650. Vi har tidigare varit och nosat på dessa och gett er en inblick i vad Polaris kommer med. Men nu har vi på Sledtrax haft möjlighet att provköra dessa nyheter och vill därför dela med oss av våra intryck av polaris kanske största nyhet, Polaris Matryx 650 Switchback Assault 146. Häng med!

Polaris Matryx Switchback assault 650

Denna skoter är något helt nytt, det ser man vid en första anblick. Designen är nog det första man lägger märket till, väldigt olik Axys och väldigt häftig. Men när man börjar gräva lite djupare förstår man snabbt att det är mer än en ansiktslyftning som polaris har gjort. Stötdämpningen är ny, instrumenteringen är ny, chassiet är nytt och sist men inte minst har dem släppt en helt ny motor, Patriot 650. Det var med stor förväntan som vi äntligen fick sätta oss bakom styret och ta den första turen på nya Polaris Matryx.

Polaris Matrx 650 Switchback Rider Peter Eriksson

En av modellerna vi valde att testa var en Switchback Assault 146”, en grym crossover med vad som visade sig vara utomordentlig prestanda speciellt på leden. Assaulten är bestyckad med IGX boggien som verkligen inte skämmer ut sig i längden 146” utan visar riktigt goda egenskaper både i lössnön samt på leden. Greppet på leden är fenomenalt, skidorna sitter i backen och det är med ett leende på läpparna som man flyger fram över den guppiga leden. 

Polaris Matrx 650 Switchback Rider Tomas Hansson

När man sedan går in för tightare svängar är det tydligt att den nya plasten har gett ett gott utrymme åt knäna som lättsamt kryper sig ut och tillåter en att komma längre ut mot a-armarna på skotern utan att anstränga sig. Det kan även vara så att den nya dynan hjälper till, den är nämligen avsevärt mycket smalare framtill. Känslan är nästan som att köra omkring på en motorcykel och om än det är mycket som känns nytt och annorlunda på denna maskin känner man klart igen karaktären från Polaris.

Polaris Matrx 650 Switchback Rider Peter Eriksson

Den nya motorn, Patriot 650, som är det mindre syskonet i familjen delar stora drag från 850 motorn. Detta är något som märks klart och tydligt. Det trevliga bottendraget finns kvar och när man ligger i lagom fart och drar till på gasen är det svårt att greppa att detta är en 650 motor. Att den sedan skall vara mycket bättre på bränsleekonomin, det ser vi som en mycket god egenskap! Testar visar upp mot 40% bränslesnålare än tidigare 600an, om detta stämmer ska vi ta reda på under nästa säsong.

Polaris Matrx 650 Switchback Rider Niclas Totland

Förarmiljön är dock den enskilt största nyheten på denna skoter och som polaris har spikat detta. Med en stor mätare på hela 7” med bra ljus och tydligt interface som kombinerat med gott om spännande funktioner får man verkligen en premiumkänsla över skotern. Sedan är känslan i körningen förfinad genom den mängd av ändringar man fört in i denna nya modell.

Polaris Matrx 650 Switchback Rider Peter Eriksson

Dynan, kåporna, styret och inte minst den smäckra bromsen. Bromsen är något vi måste ge Polaris beröm för. Den där lätta och rappa känslan sitter kvar och man får in fingrarna mycket närmare styret för en mycket bättre kontroll.  Det som även slår en är det finish och passform polaris fått till. Som natt och dag mot tidigare årsmodeller.

Polaris Matrx 650 Switchback Rider Niclas Totland

Som grädden på moset har man dessutom lyckats få med gott om förvaringsmöjligheter från fabrik. Med lättsamhet vickar man fram hela displayen och får fram ett stort fack som är utrustat med USB-uttag för laddning av telefon. Och bakom dynan hittar vi ett fack som man väldigt lätt kommer åt utan att behöva dra upp dragkedjor eller kardborreband. Många bra egenskaper som i sin helhet ger ett väldigt imponerande första intryck på Polaris Matryx.

SNOWCHECKA DIN POLARIS 2020 REDAN IDAG

Kontakta din lokala Polaris handlare:

MOTORHUSET

PROENGINE

TIDY POWERSPORTS

CAMP GAUTO

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen