Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

SKI-DOO TUNDRA LT – EN PRISVÄNLIG ARBETARE

Det är inte bara i sport och lössnö segmentet som Ski-doo kommer med nyheter inför modellår 2021. På arbetssidan gör Tundran entré i en helt ny G4 kostym med ett nytt och intressant motoralternativ som ersatt de fläktkylda motorerna. Men det som kanske sticker ut mest är att man lyckats hålla nere kostnaderna rejält på nya Ski-doo Tundra LT som har potential att bli en riktig storsäljare i Skandinavien.

SKI-DOO TUNDRA LT

Den nyutvecklade motorn är en vätskekyld tvåtaktare på 600 cc och 85 hk vilket är betydligt starkare än de föregående fläktkylda 550 motorerna. Nya motorn är baserad på den välbeprövade 600 R E-TEC där man helt enkelt plockat bort den avancerade E-TEC insprutningen och ersatt den med spjällhus och spridare. 

Det gör att man hålla nere kostnaderna på motorn samtidigt som man har fördelarna med EFI där man kan hålla nere bränsleförbrukning, bättre kallstarter och renare gång. För att kunna garantera bra kylning även vid hårt före finns en kylare med fläkt som hjälper till att hålla nere motortempen.

En annan stor fördel med vätskekyld motor istället för fläktkyld är att ljudnivån är betydligt lägre.Vi tror att 600 EFI motorn kommer att vara den som kanske säljer bäst i Tundran, men det finns även ett fyrtaktsalternativ med Rotax ACE 600 motor på 60 hk.

Framvagnen heter LTS och är en teleskopisk framvagn som i folkmun brukar kallas för termosstötdämpare. Fördelarna är att det är mindre delar som kan gå sönder om det finns stenar eller stubbar i terrängen. Då det inte är några utstickande delar bredvid skidorna som vid en A-arms framvagn är denna konstruktion väldigt skyddad. Spårvidden är endast 32 tum vilket ska göra smidigheten på Tundran bättre.

Fotstegen är väl tilltagna med stora hål för att inte samla snö och fotholkarna längst fram har man tagit bort för att göra det lättare att röra sig. Mattan är 154 tum lång med 38 mm höga kammar och för att fungera bättre vid backning sitter det även en låsbar flipp längst bak.

Med G4 chassit har man förutom ett nytt utseende fått ta del av fler uppdateringar, en ny 4,5 ” display med den information man behöver, en ny lägre burkrem, dynan är av en längre modell med plats för två och på tunneln kan man montera massor av olika tillbehör tack vara Linq systemet.

Prislappen på 94 900 :- bör göra denna arbetsmaskin riktigt attraktiv bland renskötare, fiskare, skogsarbetare med mera.

Kontakta din lokala Ski-doo Handlare:

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

AUTO-BLÅ

E-SON

LINDROTHS MOTORCENTER

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen