I år är det 20 år sedan Polaris Ranger släppte sin första modell på marknaden, en UTV som är en av de mest sålda modellerna i USA. Genom årens lopp har Polaris Ranger utvecklats och förbättrats hela tiden och den senaste släpptes förra året, en helt ny maskin med över hundra förbättrade egenskaper i samråd med ägarna av tidigare modeller. Den vi nu ska köra igång vårat långtest på har dessutom utrustats med ABS bromsar som är nytt till 2019.
Vi börjar med att hämta vår maskin hos Sixten Nilssons Motorservice i Boden som har gjort Rangern leveransklar. För en inbiten skoteråkare känns det faktiskt lite konstigt att man hämtar nyförvärvet utan släpvagn. Men Polaris Ranger XP 1000 ABS är en traktor-B registrerad modell som är fullt laglig att köra på allmän väg i en hastighet på högst 50 km/h. Självklart kommer vi att köra maskinen hem då det inte är mer än 1,5 mil att åka.
Det första vi får testa blir alltså lite landsvägskörning men sen är smekmånaden över och Rangern kommer att få se vart begränsningarna kan tänkas vara. Det ska bli intressant att testa framkomligheten då maskinen är betydligt större och tyngre än en ATV. Men trots storleken är den utrustad med Polaris fyrhjulsdrift som har tre olika inställningar. Man kan välja mellan Turf mode, diffad bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift läget, allt sköts elektroniskt på en knapp.
Motorn under skalet:
Polaris Ranger har en fyrtakts paralelltwin motor på 1000 cc och 82 hästkrafter och vidare går kraften till växellådan i form av variatorer, precis som på Polaris ATV modeller. Det man kan välja på med växelspaken är hög, låg och backväxel. Om man kikar vidare i hytten på Rangern hittar vi en stor och tydlig display med all tänkbar information om motor, hastighet osv. Den är även kompletterad med analoga visare för hastighet och varvtal på ett snyggt och prydligt sätt. Lastvikten ska vara bland de högsta på marknaden och gissa om denna maskin ska få bevisa de.
Det kommer att bli en spännande sommar där vi testar Polaris flaggskepp bland arbetsmaskinerna i UTV segmentet, och vi lovar er att det är inget ni vill missa.