Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS RANGER XP 1000 – MED DOM RÄTTA TILLBEHÖREN

Sledtrax längsta långtestare hänger kvar och med nästan 200 mil på mätaren tuffar vi vidare med vår Polaris Ranger XP 1000. Det roliga är att efter cirka 1,5 år ser vi fortfarande nya möjligheter tack vare de många möjligheterna som finns med en uppsjö av tillbehör som erbjuds till denna arbetshäst. Vissa saker höjer nyttan medans andra höjer nöjet och det rejält, nu går vi igenom några grymma originaltillbehör som vi fått sätta på prov under sommaren.

Polaris Ranger XP 1000

Den Ranger vi testar är visserligen traktor registrerad men i övrigt är den varken lik en traktor eller en epa. Dock har vi inte kunnat låta bli att fundera på hur maskinen skulle kännas med en riktig stereo som kanske gör att man skulle kunna infiltrera en epa träff trots allt. Sagt och gjort har vi bläddrat i Polaris tillbehörskatalog där vi fått syn på en takmonterad stereo från MB Quart. Men vi var osäkra om det skulle ge tillräckligt tryck i ljudet ändå, därför tog vi det säkra före det osäkra och beställde även en baslåda med en 10” stor högtalare.

MONTERING STEREO

Montaget är relativt enkelt och med tydliga instruktioner började vi demontera inredningen för att kunna dra dolda kablar, kablarna är tydligt märkta och allt kopplas till den förmonterade pulsbaren. Här behöver vi inte klippa och löda kablar utan det klickas enkelt fast i kontakter enligt beskrivningen.

BASLÅDA
STEREO

När väl alla kablar var på plats var det dags att montera ihop inredningen igen för att sedan montera en baslåda under passagerarsätet, denna passar med det medföljande fästet som skruvas vid förmarkerade märken i golvet. Den takmonterade stereon som innehåller själva styrenheten monteras enkelt i förberedda hål i själva ramen för hytten och säkras med några skruvar. Nu har vi en stereo på plats som även har radio, aux och blåtand. Med fyra stycken 6,5” högtalare i taket med 300w förstärkare samt en 10” bas på 250w kan vi lova er att det är riktigt bra ljud i grejerna. Plogsvängarna i vinter tillsammans med lite hästjazz i högtalarna kommer att höja trivselfaktorn rejält.

RJWC SYSTEM

När vi är inne på ljudvolym har vi under året fått ett samtal från Robin på RJWC som funderade om han fick låna vår maskin för att ta fram ett rostfritt avgassystem. Då det inte är längre än någon mil var det enkelt att köra dit vår Ranger. Kort därefter fick vi ett nytt samtal om att vi kunde komma igen för att montera ett färdigt avgassystem och testa under sommaren. Med det nya systemet monterat ser vi att det håller riktigt hög klass på kvaliten med snygga proffsiga svetsar och en logotyp på sidan av ljuddämparen. Ludet är grövre och dovare än original och låter bara en aning högre vilket är skönt både för omgivning och chaufför.

Polaris Ranger XP 1000 Flaklock

Ett annat tillbehör som tillkommit under sommaren är ett flaklock som vi fick upp ögonen för, kanske mest för att vi hade både snö och is på flaket under vintern. Men vi hoppades även på fördelar under sommarhalvåret då man kan stänga ute damm och regn. Monteringen är superenkel med Polaris Lock & Ride system som gör det möjligt att montera samt demontera locket på någon minut. Locket är byggt så man kan öppna halva locket och i skarven är det en tätning som förhindrar vatten att ta sig in, man vrider ett kvarts varv på Lock & Ride fästet och sen öppnas locket nästan automatiskt då det även sitter två små gasfjädrar som hjälper till. 

Polaris Ranger XP 1000 Flaklock

Under sommaren har vi kört diverse saker på flaket och trots en hel del regn håller sig all packning torr. En riktigt bra produkt som är snabb att demontera när man behöver frakta större gods.

Med nära 200 mil på mätaren med vår Ranger XP 1000 får vi fortfarande upp ögonen för smarta lösningar till denna maskin då Polaris ständigt jobbar med att utveckla nya tillbehör. En stereo kanske kan tyckas onödigt, men när man jobbar många timmar med en maskin kan en ljudbok eller en bra låtlista få jobbet att kännas lättsammare. Nu höjer vi värmen i hytten och vrider upp ljudet i väntan på en snörik vinter där denna ”plogbil” ska få fortsatt förtroende.

Se vår review av Polaris Ranger XP 1000

Kontakta din lokala Polaris handlare:

MOTORHUSET

PROENGINE

TIDY POWERSPORTS

CAMP GAUTO

SN MOTORSERVICE

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen