Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS RANGER XP 1000 SUMMERAS

Denna sommar har inneburit massor av arbete för undertecknad då det är både byggnationer och markarbeten på agendan. Därför kunde det knappast bli bättre förutsättningar för att testa en maskin byggd för just hårt arbete. Polaris Ranger XP 1000 som checkade in på Sledtrax i våras har verkligen fått bekänna färg i vårt långtest som vi nu ska summera. Dra på arbetskläderna så kör vi!

Hämtning av Polaris Ranger XP1000 hos SN Motorservice

Hämtning av Polaris Ranger

Vi startade långtestet med att hämta en ny monterad Ranger hos den lokala handlaren Sixten Nilssons motorservice i Boden. Det är Polaris värsting i Ranger serien som till detta år har fått ABS på utrustningslistan. Våra förväntningar var självklart skyhöga när det var dags att dra igång långtestet på denna maskin.

Första turen började med stadskörning och bilvägar, och det har blivit fler mil på allmänna vägar under sommaren. Här känns rangern trafiksäker då den är utrustad med riktiga strålkastare och blinkers tillsammans med störtbågen och säkerhetsbälten som sitter på plats. Att man dessutom får köra i 50 km/h gör att det inte är några problem att hänge med i trafikrytmen inne i samhällen.

Nu är det dock inte på allmänna vägar som Rangern gör sig bäst utan den är framförallt byggd för att kunna ta sig fram i svårare terräng med lite last på flaket eller med ett arbetsredskap på dragkroken.
De 82 hästkrafterna har varit en bra tillgång när vi dragit tungt så som den elektriskt justerbara vägsladden från Bonnet, när den varit inställd på att skära djup kan vi lova att vi utmanade Rangern. Men med lågväxel, fyrhjulsdrift och 1000 kubik till förfogande är det inget att klaga på när det kommer till dragförmågan.

Förbättringsåtgärder

Det har dock inte bara varit positiva känslor från detta test, ett visst smolk i glädjebägaren finns om än det är småsaker. Backspeglarna är under all kritik då de sitter för nära karossen och man får sämre uppsikt bakåt, A-stolpen på passagerarsidan täcker halva backspegeln vilket är synd på de annars stora och bra backspeglarna. De skulle varit lite längre ut från karossen för att fungera optimalt helt enkelt.

Sen kände vi att kalibreringen i variatorerna var lite onödigt tuff och lite aggressiv, här kikade vi runt på marknaden på vilka alternativ som finns om man vill göra en justering. Vi hittade till sist Giloman Innovations som gör massor med variatorkitt till UTV och ATV, de såg ut att kunna ha en bra setup till vår Ranger.
Sagt och gjort, ett variatorkitt beställdes med nya vikter och primärfjäder. Viktarmarna har en helt annan utformning än de som sitter original och fjädern är mjukare. Prylarna monterades och vi har nog aldrig varit med om en så lättskruvad variator, inga specialverktyg krävs och allt går lätt att demontera. Det jobbigaste är faktiskt variatorskyddet som sitter med en massa skruvar.

Med de nya grejerna har vi fått ett betydligt mjukare tillslag samtidigt som varven sänks varpå maskinen upplevs tystare att köra. Än så länge känns det som en lyckad setup även om vi inte hunnit testa att köra tungt då vi precis monterat grejerna.

Men arbetat har vi definitivt hunnit med under sommaren, det har slagits gräs vi har byggt fårstängsel, vägar har sladdats och träd har fällts. Rangern har faktiskt varit helt fantastisk att använda i arbete, det rejäla flaket har vi kunnat lasta med bland annat motorsågar, stängsel och ved under våra uppdrag.

Det är därför mer än en gång man blivit påmind om hur mycket mer man får med sig med denna maskin kontra en ATV, dock blir den lite väl bred i trång skog men vid glesare skog och annan terräng fungerar den minst lika bra som en ATV. Faktum är att det vi slagits av gång på gång är hur pass smidig den ändå är, den tighta svängradien är en stor faktor i det som ger ekipaget dessa egenskaper.

Under sommaren har det blivit en hel del timmar bakom ratten på POLARIS RANGER XP 1000 och vi har även hunnit med att serva maskinen två gånger. Det känns som det är tätt mellan servicetillfällena som har 25 timmars intervaller, nu har det dock varit smidigt då Sixten Nilssons motorservice ligger inom räckhåll. Vi har därför kunnat köra maskinen för egen maskin då den är laglig att köras efter väg och mekanikerna har sett till att vi kunnat hämta maskinen samma dag som den servats. 

Bröderna Brothers på första servicen

När vi då sammanfattar vårat långtest kan vi konstatera att Polaris Ranger XP 1000 känns väl genomarbetad där det märks att den är en av de mest sålda maskinerna på marknaden. Vi har inte haft några som helst maskinella fel utan vi har bara kunnat tanka och köra, precis som man vill att det ska vara. Det är verkligen en kvalitetsmaskin som gjort massor med arbetsuppgifter lättare att genomföra.

Framtiden

Nu när dagarna blir kortare och kallare kan vi inte låta bli att fundera på hur POLARIS RANGER XP 1000 skulle klara lite vinteruppgifter, kanske vore ett par dörrar och lite värme tillsammans med en plog rätt väg att gå för att anpassa maskinen inför vinterns uppdrag?
Framtiden får utvisa om det kanske finns anledning att förlänga detta långtest med snö och minusgrader som en extra tuff utmaning.

Läs mer om POLARIS RANGER

Se vår film om POLARIS RANGER

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen