Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS RANGER XP 1000 – UTRUSTAS FÖR HÖSTAKTIVITETER

Hösten närmar sig med stormsteg och vår långtestmaskin Polaris Ranger XP 1000 får några välförtjänta tillbehör för att utöka användningsområdet. Efter högsommaren drar nu både regn och blåst in över landet samtidigt som mörkret smyger sig på. Vi har dock gjort vårt allra bästa för att klara dessa utmaningar, nu utrustar vi vår Ranger.

Vid leveransen av vår långtestmaskin kommer Polaris Ranger XP 1000 med en öppen hytt där man skyddas av en rörram. Det finns således inget tak eller vindruta som skyddar mot väder och vind. Givetvis klarar man sig bra ändå om man klär sig rätt men vi har valt att kika in vad Polaris har att erbjuda i tillbehörskatalogen.

Vi börjar med att kika in lite olika typer av rutor samt tak och det finns en hel del olika alternativ att välja på. Det finns öppningsbara, fasta, plexiglas eller vanligt glas med mera, vi bestämmer oss här för att köra med en fast vindruta av glas. Glaset väljer vi för att få bra motståndskraft mot repor och den ej öppningsbara varianten väljer vi för att få så bra sikt som möjligt då de öppningsbara själ en aning av synfältet.


Nu är dock inte vår ruta helt fast utan den är monterad med fyra stycken plastvred som man enkelt vrider för hand, därför går rutan att montera samt demontera på bara några minuter. Här känner vi främst att det är skönt att köra utan ruta på de allra varmaste dagarna för att få lite extra ventilation.

Den bakre rutan väljer vi av en modell i plexiglas då vi inte ansåg att det var lika nog om det råkar bli någon repa här samt att den tål lite stryk när vi ska lasta grejer på flaket. Den fyller sin funktion väl i all sin enkelhet men för att få ett mer komplett väderskydd har vi även monterat ett tak.

Här kör vi på ett premiumtak som är gjort i polyuretan-plast och på insidan är det klätt med ett innertak i filt. Innertaket döljer även eventuella installationer som kablar till lampor eller högtalare. Ovanför innertaket är det förberett med fästen för högtalare samt spår att dra kablage genom för att underlätta snygga installationer.

Det kanske mest viktiga på en atv eller utv i vårt tycke är en winch som kan behövas när man kört fast själv eller om kamraten sitter fast i leran. Den vi har valt är en heavy duty modell från Polaris som kan wincha strax över 2000 kg vilket räcker till att dra lös maskinen även med last på flaket.
Något som är smart på denna winch är att den har växellåda där man har en hög och lågväxel. Lågväxeln använder man när det är dags att dra tungt medan högväxeln är till för att snabbt få tillbaka linan utan last, en smart och bra funktion.

Nu närmar sig hösten med stormsteg och det börjar bli rätt mörkt om kvällarna och då vi använder vår POLARIS RANGER XP 1000 flitigt även kvällstid kände vi att det behövs riktigt bra arbetsbelysning. Polaris har dessutom tänkt till när det kommer till belysning på Rangern, ovanför dragkroken finns det en kontakt där man kan koppla in ett backljus. Vi har valt en Lazer ST2 Evolution lampa på 23 watt och drygt 2000 lumen. Denna tänds automatiskt när vi lägger i backväxeln och vi kan garantera att vi inte missar något när vi backar eller kopplar något i mörkret nu.

För att få lite bredare ljus bakåt har vi även en 6 tum bred ledramp på taket som vi kan tända och släcka med en knapp. Lazer Linear 6 Elite heter den och lyser med drygt 4000 lumen, nu har vi en riktigt bra ljusbild bakåt som funkar utmärkt när vi drar tex en vägsladd. 

Men vi har inte stoppat här utan ljusskyggheten är maximal då vi även valt att se över lyset framåt. Här har vi dock monterat en av dom extremaste ledramperna vi kunde hitta på marknaden, Lazer T28 heter modellen som har nästan 30 000 lumen i ljusstyrka!!! Efter att vi monterat dessa lysen kan vi konstatera att ljuset räcker till och blir över, nu har vi grym sikt både framåt och bakåt när höstmörkret kryper på. 

Lamporna har vi dessutom kopplat med Polaris originalkablage för att få ett fabriksmonterat utseende på installationen. De levereras plug and play med kablar, relä, knappar samt installationsmaterial.

Även här är POLARIS RANGER XP 1000 förbered från fabrik där kabeldragningen kan göras dold samt att strömmen finns i en färdig brygga under ”huven” som man bara klickar fast kontakter i från kablaget för att få spänning.

Läs mer om Ranger

Se vår review av Ranger

Läs mer om Ledramper

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen