Förra säsongen öppnade Polaris ett nytt segment på marknaden när dem presenterade Polaris RMK EVO, en modell som lämpar sig till dem som skall komma in i skoterkörningen. En snöskoter för föraren som vill ha en stabil och enkel skoter för att vässa sina färdigheter på innan man kliver på en riktig fullblod. Till 2020 släpper Polaris en ny medlem för detta segment, RMK EVO, som med liknande egenskaper som föregående modell tar sig an lössnösegmentet. Vi på Sledtrax har kikat mer på denna och detta är våra intryck!
POLARIS RMK EVO
Ni läste rätt, ifjol satte polaris verkligen fingret på något som saknats inom branschen. En lämplig instegsskoter som täcker upp luckan som finns mellan en barnskoter och en fullstor maskin. Alternativen har tidigare år som närmast varit att använda en gammal raritet för att begränsa hastigheten.
Men om man gör det kastar man ergonomin, framkomligheten, driftsäkerhet samt komforten över relingen. Med anledning av detta kan vi se att det finns en marknad för denna produkt som levererar kontroll och komfort för att ge den den nya föraren möjlighet att växa in i snöskoterkörandet på ett tryggt, säkert och roligt sätt. Polaris EVO modellerna har alltså bra förutsättningar.
MASKINEN FÖR LÖSSNÖN
Det har väl inte undgått någon att lössnösegmentet har fått stort fokus de senaste åren och intresset för att köra ospårat är stort, inte bara i Sverige. Detta har även Polaris lagt märke till och EVO modellen har nu utökats till en RMK. På denna snöskoter hittar vi en matta som är 144” lång och har 44mm höga kammar.
För att driva runt denna matta sitter det en välbeprövad fläktkyld 550 motor under huven. Kraftöverföringen sker med mjukt kalibrerade variatorer och toppfarten är elektriskt strypt till 80km/h, något som kan tas bort när föraren sedan känner för det. Kollar vi vidare på förarmiljön är den väldigt lik uppsättningen på Indy EVO. Ergonomin är snarlik med en låg dyna men styret är ett helt annat. Styret har en burkrem och är aningen högre för att bjuda in till mer stående körställning.
När man kollar på skoter så ser man att den är nära backen och detta är för att hålla tyngdpunkten låg, något som gör att skoter blir mycket stabilare. Framvagnen är 39” bred vilket kan anses vara i det bredaste laget för att vara på en lössnö maskin av denna storlek men vi förväntar oss inte att denna modell skall vara uppe på bergssidorna och därför känns det ganska naturligt.
Skotern flyter väldigt bra i snön och det känns ytterst odramatiskt att köra fram över myrarna. Den vill inte skära ner när man saktar in på grund av högt skidtryck och den ger ett tryggt intryck.
Överlag är denna nya och läckra modell komplett men ändå simpel. Det är inga onödiga detaljer, allt är genomtänkt och om än det vid första blick kan kännas konstigt så finner man det snart vara förklarligt för det modellen är ämnad för. Detta är en skoter som tar färden längre än dit leden går och tillåter föraren att utvecklas!