En kameleont är grön, eller ja oftast i alla fall men en av årets långtestare är också grön och kommer likt en kameleont att ändra skepnad rätt radikalt. Det vi pratar om är årets projektskoter som kommer att börja sin tid som en Polaris RMK Khaos 9R 146”, men planerna är stora och många för denna maskin som vi tänker sätta tänderna i! Nu kopplar vi Tiki trailern på bilen och sätter fart mot hämtningen för att lindra skotersuget en aning.
Denna skoter som kommer att få lite extra omsorg i form av några av de häftigaste eftermarknadsprodukterna vi hittat. Men den kommer dock att få en start precis som andra skotrar. Vi riktar kompassen västerut från Boden och åker med släpet till Tords Motorservice i Bredåker. Väl på plats blir det snabbt en massa skoterprat och lite allmän pepp inför säsongen som ser ut att kunna bli riktigt bra. Även en genomgång av skoterns funktioner, service samt garantier går vi igenom på ett föredömligt sätt. Lägg till en höst som vi knappt hann med innan kylan och snön tog ett stadigt grepp på stora delar av landet och ni kan ana att vi är laddade till tänderna med denna maskin. Sen vet vi redan nu att mycket snö är något som kommer att krävas då denna 146 tummare kommer att växa på längden.
Läcker högpresterare som ur kartong är sylvass!
Årets 9R 146” är riktigt läcker i färgsättningen och har fått en del uppdateringar som gör den till en högintressant maskin, men då vi körde denna modell som långtest under förra vintern har vi bestämt oss för att göra en liten twist i år. Det fick helt enkelt bli årets projektmaskin som vi kommer att testa några av de häftigaste eftermarknadsprylarna på. Men vi passar även på att använda oss av begagnade delar från Tords Motorservice och deras skoterdemontering som är en av de största i Sverige. Det kan vara smart ur flera perspektiv men främst ur miljösynpunkt samt kostnaden som oftast är betydligt lägre än på nya delar.
En motor för den värsta friåkaren!
Den urstarka 9R motorn på hela 900cc har ett helt otroligt register tack vare en rad saker som man tidigare endast kunde hitta på fabrikstrimmade maskiner. Eller vad sägs om kermaikbehandlade kolvar, specialutformat förbränningsrum, cnc frästa portar i cylindrarna, lättat svänghjul, V-force reeds och en nyutformad pipa för optimal prestanda. Tillsammans gör det 9R motorn till en av de absolut värsta man kan hitta utan överladdning i en fabrikstillverkad snöskoter.
Vi går ”all in” med projektmaskinen!
Som ni hör är det en sjukt potent maskin från början men vi vill se vart vi kan ta den med de senaste från eftermarknaden också för att ge er en inblick i vad som finns att tillgå. Det kommer bli allt från förstärkningar, stötdämpare, prestandahöjningar till ren styling i en härlig mix som ni ska få ta del av under säsongen. Både som artiklar men även i videoformat vilket ni inte får missa. Håll utkik efter kommande artiklar.