Kontakta oss

Sledtrax testar

POLARIS RZR PRO XP – PÅ BANA MED PROFFSEN!

Äntligen är det dags att se vad vår Polaris RZR PRO XP1000 går för. Då undertecknad inte har några större erfarenheter när det kommer till race körning med bilar kontaktade jag två  av mina vänner som har långa meritlister inom Rally och Rallycross. Jonas och Fredrik var inte sena med att tacka ja när frågan kom. Efter en dag på Krokom folkrace bana är det nu dags att summera Polaris värstingmaskin. Hur snabb är den? Vad är skillnaderna mot vanliga race bilar? Vilka intryck har grabbarna efter några timmar bakom ratten på RZR Pro XP1000? Häng med!

Fredrik Tinnsten tävlar i Rally cross SM som går av stapeln på ett antal banor under sommaren. Med sin trimmade BMW är Fredrik ofta högt upp i resultatlistan och senast tävlingarna på pallen. Han vet med andra ord hur man kör snabbt, riktigt snabbt. Jonas å andra sidan kommer från Rally körning där han med sin trimmade VW Golf flyger fram på skogsbilvägar långt över 150km h. Fredrik brukar läsa karta åt Jonas och tillsammans är denna uppställning ett dreamteam när det kommer till att se hur hårt vi kan pressa vår Polaris RZR tunad av Maptun.

Grabbarna tar sina första varv på banan och undertecknad springer runt och fångar ögonblick i kameran när dem sladdar förbi, varv efter varv. Dem byts åt och den ena sladden och hårda inbromsningen är värre än den andra. Vi tar en paus efter någon halvtimma och jag får möjlighet att ställa massa frågor till Fredrik och Jonas om deras upplevelse med Polaris RZR Pro XP1000.

Fredrik, Vad är största skillnaden mellan bil och Sidebyside?

Jag märker den största skillnaden på fjädringen och bromsarna, sen har vi såklart hjulbasen som är mycket kortade än vad det är på min BMW. När jag kommer in mot en kurva med denna maskin har jag mycket starkare bromsar och dessutom bättre grepp i däcken vilket gör att du får bättre fäste, och när du bromsar hårt niger den stora fjädringen ned vilket resulterar att bilen sätter sig snabbare i kurvorna och det går att köra hårdare utan en försämrad kontroll med RZR. Sen är det jävligt kul att ha så mycket pulver under huven så skillnaden blir stor i vikt /hästkraft mot min rally cross BMW.

Finns det något som kan förbättras som du inte är bekväm med?

Jaa, fjädringen var mjuk till en början och då kändes RZR svampig och lite orolig i vissa svängar men sen hittade jag inställningarna på ratten och såg då att fjädringen var inställd på Comfort. Vred snabbt om till ”Firm” och då vart det en jäkla skillnad så de får man väl säga är mer förarfel än bilens fel. Haha!!

Jonas, du som kör rally i alldeles för höga hastigheter på skogsbilvägar, vad säger du om skillnaderna?

Maskin känns väldigt trygg och lätt att komma överens med. Det går att ligga på attack hela tiden och så hinner man slappna av då och då jämfört med att köra rally där man måste ha 100% fokus hela tiden. Här finns spelrum att slappna av ibland vilket känns skönt.

Så grabbar vad är de tre bästa sakerna med denna upplevelse?

Något nytt, något annorlunda likt det vi gör fast ändå inte säger Fredrik, Jonas fyller i, fjädringen som gör att du har en väldigt hög comfort även fast det går riktigt fort. Sen är vi såklart glada Mattias att vi inte våltat med bilen, säger Fredrik och skrattar till. 

Vi kan alltså konstatera att Polaris varvtider under Race Of Champions i Piteå där alla stjärnor körde fortare med Polaris RZR än massa andra rallybilar och Porschar inte var något undantag. Polaris RZR Pro XP1000 är snabb, jävulusiskt snabb!! På folkrace bana eller isbana, jaaa, där är det få maskiner som går snabbare än denna!

Läs fler Sledtrax tester

Försäkra din ATV via: SVEDEA

Besök Maptun

För mer information om Polaris RZR PRO XP 1000 kontakta din lokala Polaris handlare:

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen