Jämtland omsveps av vacker natur och fjäll. Perfekt för den äventyrslystne, jag passade därför på att lasta vår Polaris Scrambler på vagn och fara ett par mil utanför Östersund för att testa min fyrhjuliga vän. Under en klarblå himmel i lite mer kuperad terräng hade vi en riktig kul utflykt i trollskogen häng med!
Polaris Scramblers utseende skriker råhet, styrka och aggressivitet, frågan jag ställde mig hur är denna atv att hantera och köra i lite lägre hastigheter i kuperad terräng i skogen? Fast den inte är byggd för det så fungerar den förhållandevis bra. Med lågväxel och 4-hjulsdriften inkopplad stegar man utan problem vidare i den kuperade terrängen.
Några saker jag lägger märke till under färd är de böjda främre a-armarna som kommer väl till pass när vi passerar lite större stubbar och sten. Fjädringen som är förhållandevis mjuk ger en väldigt behaglig och komfortabel åktur. Såklart är det krypfart som gäller då vi varken vill skada maskin eller förare men med framgång bakom styret växer snabbt självförtroendet och ett första misstag är ett faktum.
Med det sagt sätter jag mig fast i nästkommande dike. Här lägger jag märke till en nackdel med maskin. Scrambler har ingen vinsch monterad original då det är ett tillval på atv`n precis som på många andra av Polaris fyrhjulingar. Detta är något vi på Sledtrax tycker ska sitta standard på alla maskiner som säljs i Sverige men som tyvärr inte gör det. Däremot är det något som ofta är på kampanj och som man kan beställa till en vettig kurs hos sin lokala handlare. Tillbaka till fastkörningen som denna gång löser sig med lite tur då jag backar mig lös från diket.
Sammanfattningsvis blir det ett par timmar bakom styret på Scrambler i trollskogen. Maskin får ett godkänt resultat i skogen utan att varken briljera eller göra bort sig. Polaris monstermaskin för race och snabb körning har därmed avklarat Sledtrax första test.