ATV marknaden växer så den knakar här i Sverige och det gör även ett par av Polaris nya maskiner. En av dom är den helt nya är Polaris Sportsman 1000 S som både blivit längre och bredare. Ett klart intressant koncept som vi är nyfikna på hur det fungerar och därför blev det ett självklart val i årets långtest flotta, nu är det dags att se vad Polaris värsting går för!
Innan vi drar igång testet på allvar tänkte vi gå igenom vad som utmärker denna värsting i arbetssegmentet. Den största nyheten (bokstavligt talat) är definitivt de nya måtten på spårvidden. Den nya bredden på hjulbasen är hela 140cm och längden ligger på ca 144cm det betyder att den är bredare än de första RZR modellerna som man sitter i bredd på.
Ett klart imponerande mått på en atv och därmed också den största i branschen. Anledningen till de nya dimensionerna är att man vill göra maskinen stabilare i högre hastighet likväl som i sluttningar.
Det är inte bara måtten som fått sig en uppdatering utan man har även sett över hela chassiet som nu är betydligt starkare för att klara ännu större påfrestningar. För att ta fram denna nya atv har man helt enkelt byggt ett starkare chassi från grunden, fördelen är att man kan både göra konstruktionen kraftigare samtidigt som man håller nere vikten jämfört med att förstärka ett befintligt chassi. Med andra ord är denna Sportsman 1000 S byggd för att klara riktigt hård körning.
För att match den kraftiga konstruktionen har man även fokuserat på att fjädringen inte ska vara det som stoppar framfarten, framvagnen har hela 35,5cm lång fjädringsväg och 29 cm i bakvagnen. Det mest utsatta på en atv kan vara de nedre A-armarna i framvagnen, det är här som eventuella stenar och stubbar träffar först. Därför har Polaris gjort böjda A-armar som ser till att man får lite extra spelrum mellan mark och maskin, en enkel men smart lösning.
Motormässigt känner vi igen oss med Polaris egenutvecklade motorer som heter Prostar, i Sportsman 1000 S hittar vi en tvåcylindrig fyrtaktare på 952 cc. Den motorn har funnits några år i Polarisstallet och har utmärkt sig med att vara en av de starkaste motorerna som sitter i en serietillverkad atv. Cirka 90 hästkrafter ser till att maskinen får ordentliga resurser både för att åka snabbt eller för att dra tungt.
Detta är helt klart en väldigt intressant maskin som vi på sledtrax kommer att långtesta i sommar. Det kommer att bli allt från tungt arbete där dragförmågan sätts på prov till lite sportigare turer där motor och fjädring får bekänna färg. Vi kommer även att kika på lite olika tillbehör som kan lyfta denna Sportsman 1000 S ytterligare. Nu startar långtestet på en av Polaris riktiga värstingmaskiner i atv segmentet.