Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

PROJEKT LODJURET, ETT VASST ROVDJUR PÅ JAKT! – MOTORMONTERING

Ni som hängt med tidigare vet vid det här laget förutsättningarna, en Lynx RS -16 och en Rotax 800R E-TEC som ska sammanfogas i ett (o)heligt äktenskap för att skapa en rolig ledracer. Från mina tidigare projekt med RS:ar har det inte varit några större problem att genomföra denna operation. Men det har då handlat om Ski-Doos RS. Lynx har gjort en hel del mer speciallösningar vilka skulle visa sig vara en utmaning.

Det första som behöver göras när en E-TEC ska ersätta en vanlig förgasarmotor är att tank och bränslepump behöver bytas. Därför hade jag redan skaffat mig dessa saker och började utifrån det dagen glatt visslande i garaget. Under dagen mulnade dock humöret allt eftersom tiden gick och innan kvällen svor jag att aldrig någonsin mer ge mig på något så idiotiskt som detta. Mest för att jag inte tänkt igenom det hela tillräckligt, men även på grund av en hel massa (för mig) oförutsedda omständigheter…

En ledtråd till att elhärvan suttit på en Commander

Bara att baxa in en E-TEC i ett chassi kan få den mest lugna person att åtminstone irriterat rynka ögonbrynen. Jag är INTE världens mest lugna person, och framför allt inte när jag skruvar. Hur många ilskna vandringar runt kvarteret för att lugna ner mig jag hann med den dagen vet jag inte, men det var mer än en om vi säger så. Till slut har jag dock lyckats få motorn på plats och oljeslangar och annat ”skräp” som ska på plats där det är så ##### trångt att man behöver en arm som är tunn som spagetti och ledad på åtta ställen för att komma åt är även de inpassade. Skönt, nu ska det väl börja gå bättre, eller?

En av de få kylslangar som faktiskt passade

När jag ska sätta några av kylarslangarna på plats inser jag att de inte passar alls. Något som förvånar mig ordentligt då alla BRP-maskiner jag skruvat i haft likadana slangar och placeringar av kylare mm. Jaja, jag lägger dem åt sidan ett tag och medan jag funderar tar jag i stället itu med bränsleslangarna, som inte heller passar!!! Nu börjar jag bli på riktigt dåligt humör och ger mig därför på ett säkert kort, elsystemet. Jag var väldigt nog med att köpa en motor som var från 2014 eller nyare då jag vet att man gjorde om elhärvan från just 2014 och att den därmed ska passa utan bekymmer. Trodde jag! Det går inte länge förrän jag inser att flera av kontakterna inte alls passar, och för att inte göra slut på detta projekt en gång för alla med största släggan jag har i garaget gör jag i stället kväll och går in.

Efter en orolig natt blandad av grubblande och ilska börjar jag morgonen därpå göra efterforskningar varför ingenting verkar passa som det ska. Det hela börjar med att jag kontaktar Mulle och frågar vilken maskin min motor kom ifrån ursprungligen. Svaret blir en Lynx Commander 800 2014, och med detta svar börjar jag bläddra i sprängskisser och jämföra Commandern med Rave RS. Efter ett tags jämförande får jag svar på alla mina frågor. Kylsystemet är såklart annorlunda på Commandern då den är en arbetsmaskin som behöver mer kylning, och därav passar inte kylarslangarna. Min andra upptäckt är dock mycket mer irriterande. På just Commander 2014 använder man gamla elhärvan och bränslesystemet. Så det jag köpt av just anledningen att det skulle passa visar sig inte alls passa. När detta går upp för mig hyser jag verkligen inga varma tankar om Lynx, eller BRP alls för den delen, men det är bara att inse. Jag hade inte gjort min hemläxa, och nu får jag betala priset.

Att montera tillbaka oljepumpen och dess slangar är ett tålamodskrävande jobb

Nu börjar i stället jakten på de delar jag behöver, och några dagar senare ligger rätt elhärva, kylarslangar och den bränsleslang som inte passade på golvet i garaget och jag är redo för ett nytt försök. Den här gången går allt mycket bättre, och jag behöver inte ens kyla av mig en enda gång under monteringen. Enda gången jag får upp pulsen ”lite” är när jag provstartar och inser att så fort jag rör gasen så ”bööar” motorn bara. Det tar dock bara någon sekund innan hjärnan kopplar att det nog är jag som spänt gaswiren lite hårt och att ECU:n känner av detta när motorn startar. Mycket riktigt, efter att ha släppt lite på spänningen så spinner motorn som en katt och jag börjar ana segervittring till slut. Vad kan möjligen gå fel nu liksom, jag är ju i princip på målrakan, stay tuned!

Läs fler REPORTAGE

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen