Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

REVELSTOKE SERIES #6 – SAFE TRAVEL 1 LAVINKURS MED JEREMY HANKE!

Lavinutbildning och rätt lavinutrustning för skoteråkning i hela British Columbia är grundläggande, förhållningssättet till utbildning och lavinutrustning är lika viktigt här som bilbälte är hemma i Sverige. Anledning till detta är de många lavinolyckor som sker i British Columbia, där tragiskt nog flertalet människor förorsakas varje år. Utbildning och säkerhet kring laviner har blivit av så pass stor vikt att guider inte tar med dig på åkning om du inte har gått “ST1” kursen eller om du inte har transceiver, spade och sond. Folk uppfattar en som ignorant och “puckad” om man inte har utrustningen och utbildningen som behövs. Detta reportage kommer handla om den lavinutbildning som jag gått och som fått mig att öppna ögonen och se på backcountry åkning ur ett helt nytt perspektiv.

Som boende i Revelstoke blir man påmind om laviner dagligen även om man inte åker skoter eller skidor. Det räcker med att titta ut genom fönstret för att se massvis av ränder längs fjällkedjorna från toppen till botten, som är “tracks” från tidigare laviner. Åker man bil finns skyltar överallt som varnar en för “avalanche area, do not stop” På Boulder Mountain och Frisby Ridge finns checkpoints nere vid parkeringen där man kan kontrollera att ens transceiver fungerar.

Under ett 509 event i Revelstoke för dryga månaden sedan pratade jag skoteråkning och lavinutbildning med Cody Borchers och han introducerade mig för Jeremy Hanke och “Soulrides”. Då alla lavinkurser redan var fullbokade lovade Jeremy att kontakta mig ifall han fick en avbokning,
under slutet av föregående vecka kom samtalet från Jeremy då en av hans klienter fått förhinder. Jag tackade ja och samma kväll var jag på plats i hans flådiga villa några mil väster om Revelstoke. Ett par dagar senare avslutade jag min fyra dagars ST1 “safe travel” lavinkurs hos en av branschens bästa. Jeremy är en av endast fem skoteråkare i Kanada som är utbildad avalanche professional och förutom att jag, med rätta, uppfattat Jeremy som en rolig, trevlig och intressant person, är han likaså en fenomenal skoteråkare som varit med i flertalet stora filmer.

Utbildningen består av 22 timmar, 6 timmar teori och 16 timmar praktik, uppdelad i två kvällar och två dagar. Första kvällen hemma hos honom skrämde han upp oss rejält med historien om hur han själv var nära på att förorsakas i en lavinolycka i början av 2000 talet. Detta var såklart mycket gripande. Han berättade även hur han haft “close calls” i laviner flertalet gånger, hur han lyckats rädda andra människor ur laviner men också misslyckats och om flertalet av hans nära vänner som mycket tragiskt gått bort i laviner. Vidare följdes den första lektionen av ett par timmar med matnyttig information kring lavinutrustning och hur laviner skapas.

Första dagen ute till fjälls tillbringades på Sale Mountain där vi började dagen med en transceiver check. Mycket av Jeremys utbildning bestod av hur man undviker risken att hamna i en lavin, hur man läser av terräng, vinklar och “safe spots” samt hur man kan testa snön och hur man på ett så säkert sätt som möjligt färdas genom lavinterräng. Det mesta handlar om kommunikation, öppna ögon, förtroende och spårval.
Vi övade även på ett par räddningsauktioner där Jeremy hade grävt ned en eller flertalet ryggsäckar med transceivers i. Han visade oss hur man på ett sådant effektivt sätt som möjligt söker av ett område med sin transceiver och använder sin sond och grävteknik.
Jag kan intyga att det är mycket svårare än vad man tror att söka av ett område, göra finsök med transceiver, träffa objektet med sonden och till sist gräva ut det, av denna anledning är övning otroligt viktigt.

Samma kväll var vi tillbaka i Jeremys hus och gick igenom mer teori kring olika lager i snön, vilket recept som behövs för att en lavin ska skapas; hur temperatur, solljus, lutning, vind samt vilken aspekt sluttningen ligger i påverkar risken för laviner. Därför gäller det att alltid att kontrollera varje enskilt område före man utsätter sig för lavinterräng, då risken för laviner kan skilja sig enormt från område till område.

Den andra dagen tillbringas på Boulder Mountain där vi b.la. grävde en “snowpit” för att titta på de olika lagren i snön, göra ett kompressionstest, vilket innebär att man testar styrkan i snön för kompression vilket ger dig information om vart de svaga lagren i snön finns lokaliserade samt hur stor risk för ras det är. Jeremy lärde oss också en del tips och tricks för att på bästa sätt kunna avgöra hur man undviker en del av riskerna. Ett av dessa tips är att man alltid måste ha en plan, ställ alltid dig själv dessa frågor innan du utsätter dig för risker; Whats above me? whats below me? what happens if it slides? skapa dig en plan utifrån dessa frågor. Är svaren på dessa frågor förknippat med höga risker kanske du ska ge det en andra tanke och helt undvika området eller spårvalet. Det finns alltid terräng med mindre risker som fortfarande erbjuder tillräckligt kul och utmanande åkning. Det gäller att välja terräng efter risk och inte efter vad som ser kul eller häftigt ut, så tänk hellre till en gång för mycket innan det är för sent och du utsätter dig för fara.

Jeremy berättade även att ett av de största misstagen som sker ute till fjälls är att vännerna/ gruppen man åker med splittras när man kommer till ett kul område. Alla drar åt varsitt håll för att hitta fräscha spår, vilket kan vara mycket farligt. Här är hans tips för detta, dela alltid upp er två och två i gruppen som ansvarar för varandra.
För de allra flesta som förorsakats i laviner, har olyckan skett när de varit ensamma utan att någon i gruppen haft koll på dem. Vilket visar vikten av att alltid hålla ett öga på varandra när man är i lavinterräng. Chockerande nog är en stor del av lavinolyckor med dödlig utgång, i mindre laviner med “train traps”, med andra ord raviner/mot lutningar som gör att ett väldigt litet ras “klass 2” med enkelhet kan begrava en. Detta är sannerligen p.g.a. liten eller ingen utbildning och att många testar vindpinade småkullar med traintraps för att det ser häftigt ut, utan att veta om riskerna med detta.

Även om risken för laviner hemma i Sverige är betydligt mindre än här så rekommenderar jag att alla som åker skoter backcountry ska skaffa sig den utbildning och utrustning som krävs.
Jeremy kommer faktiskt till Sverige under vintern 2018 för att hålla utbildningar och jag rekommenderar starkt att ta möjligheten att gå på hans kurs. Han är helt klart en av dem bästa i branschen och jag kan intyga att en kurs med Jeremy är en riktig ögonöppnare. Det går att kontakta honom på info@soulrides.ca

Åkningen har varit riktigt bra senaste veckan trots att inte det snöat speciellt mycket, grabbarna jag åker med har visat mig riktigt häftiga områden med mycket puder, drops och många fastkörningar..

Häng med nästa vecka då lovar jag puder, puder och puder! Vi planerar just nu en tripp till “zipper mouth creek” för att bo i en stuga till fjälls under 3 dagar och köra skoter i ett av de bästa områden kring Revelstoke som endast de lokala åkarna känner till.
Until then ride safe !

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Sea-Doo Spark Trixx, en riktigt kul och busig maskin där man får mycket för pengarna!! Läs hela reportaget på Sledtrax!
#skoter #sledding #snowmobile #powday #snowmobiling #skidoo #polaris #arcticcat #lynx #yamaha #backcountryofsweden #boondocking #mountain #snowday #snøscooter #sleddersgram #braapon #atv #quad #fyrhjuling #grizzly #accessmotor #seadoo #seadoospark #polarisranger #vxr #yamahavxr #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen