Sledtrax testar
SCOTT SPEEDSTER GRAVEL 10 – NYTTA & NÖJE!
Så skiner sommarsolen och termometern visar hisnande 27oC redan, så här i slutet av maj. Sista skotersvängen var för ett par veckor sedan och nu är det dags för andra sätt att ta sig ut i naturen – cykelsäsongen startar! Vi testar Scott Speedster Gravel 10, häng med!
När snön smälter bort dröjer det inte länge innan cykeln ställs i ordning och de gratis motionspassen till och från jobbet genomförs, i sol så väl som i regn och blåst. När färden går till jobbet är det snabbaste vägen som gäller, det vill säga vältrafikerad asfalterad väg, ibland längs cykelbanor men ofta nära trafiken. Hemfärden däremot genomförs helst längs slingrande vägar i skog och mark, gärna med härliga uppförsbackar där man får ta i rejält och känna pulsen öka ordentligt! Kanske kan det låta lite konstigt att ta sådana genvägar hem, men det är ett fantastiskt sätt att hålla igång kroppen på och samtidigt komma nära naturen. Kombinationen av snabb asfaltåkning och slingrande grusvägar har tidigare varit svår att få ihop när det gäller val av cykel, men i år kan vi ha lyckats hitta ett bra alternativ i Scott Speedster Gravel 10. Vad är det då som gjort att vi valde denna cykel?
Ram som håller måttet
Vi letade efter en cykel med låg vikt, hållbar och funktionell ram, enkelt och pålitligt växelsystem, skön sittställning, lättrullande hjul och bra däck för olika underlag. På vår Scott Speedster Gravel 10 sitter en ram av dubbelreducerad aluminium samt framgaffel i högklassig kolfiber, vilket ska ge lätt vikt och bra stabilitet. Ramens geometri är utvecklad för att föraren ska kunna sitta bra under lång tid och att få kraften från muskelarbetet att landa rätt och driva fram cykeln på ett bra sätt. När man väljer cykelstorlek är det viktigt att följa tillverkarens storleksguide och Scott Speedster Gravel 10 finns i hela 7 olika storlekar, från 47 till 61 cm, man har även en utförlig storleksguide som i vårt fall stämde riktigt bra. Totalvikt ca 9,9 kg enligt tillverkaren, varierar något beroende på ramstorlek.
Tilltalande kombination
På Scott Speedster Gravel 10 sitter kolfiberfälgar som är både lättare och något styvare än aluminiumfälgar, vilket påverkar såväl vikten som funktionen. På fälgarna sitter 700x45C däck, som är ett grövre däck med bra grepp mot underlaget, men de är inte så grova som på en MTB-cykel. Däcken gör det lätt att cykla på asfalterad väg, men inte lika lätt som landsvägsdäck, vilka i stort sett är slicks. Här måste man själv avgöra vilket däck man tänker köra med utifrån de behov man har, det finns många olika varianter av däck att välja på, beroende på val av däck kan cykelns prestanda också påverkas.
Elektronisk växel
En praktisk funktion är SRAM:s 12-växlade elektroniska växelsystem, där man växlar med en enkel knapptryckning. Batteritiden för växelsystemet är upp till 60 timmar och det finns ett tydligt varningssystem med blinkande LED-lampa som börjar varna när kvarvarande batteritid är under 15 timmar, det är enkelt att ta loss batteriet för laddning och laddare följer förstås med. En stor fördel med detta växelsystem är att man slipper vajrar som kan kärva. Från SRAM kommer också de hydrauliska skivbromsarna, RIVAL eTap AXS HRD, som är riktigt kraftfulla och ger hög bromsprestanda, nog så viktigt då man får upp bra fart på denna cykel.
Praktisk!
För vår del handlar det i första hand om att vi vill ha en cykel med dubbla användningsområden, både asfaltväg och grusväg, och Scott Speedster Gravel 10 uppfyller detta och mer därtill vilket till exempel märks på de många fästmöjligheterna som ramen har. Där kan man enkelt montera väskor och hållare för vattenflaskor, men den är också förberedd för montering av skärmar som håller lerstänk borta vid regnväder, det finns även pakethållare av olika slag att montera på, för ytterligare lastmöjligheter. Därmed kan man ana att Scott Speedster Gravel 10 även är tänkt att använda som långfärdscykel, där man kan behöva såväl tält som sovsäck och kokkärl med på färden. Att cykeln tål en vikt av hela 120 kg inkluderat cykel, förare, utrustning och extra bagage, är nog så viktigt om man tänker sig detta användningsområde.
Montering och tillbehör
Vi valde att ta hem cykeln omonterad i kartong, vilket innebar en kväll i garaget med montering av styre, framhjul och pedaler samt synkronisering av den elektroniska växeln. Utöver detta monterades även Syncros Protection Kit som skyddar mot stensprut och annat skav på utsatta ställen, samt Syncros Bottle Cage som är en flaskhållare med en enklare verktygssats. Vi har också valt fram och bakskärm som extratillbehör, men dessa har tyvärr ännu inte dykt upp. Det var enkelt att montera såväl styre som framhjul och pedaler, det medföljde också en klar och tydlig instruktion för synkroniseringen av växeln. Styret levererades förstås utan tejpning och att tejpa styret tog lite längre tid då det innebar en hel del ovant pyssel, men som tur är finns bra instruktionsfilmer på Youtube. Enklast av allt var nog att montera flaskhållaren, som passade perfekt i de fästpunkter som fanns på ramen, i precis det läge där vi ville ha denna. Med detta på plats rullade vi ut ur garaget för vår premiärtur, och vi blev inte besvikna.
Stundande cykelsommar
Vi ser fram emot många mil på denna kombinerade nöjes- och nyttocykel, längre fram i sommar återkommer vi med en utvärdering av vad vi tycker om just denna modell. Vi hoppas att sommarvärmen är här för att stanna, väl mött i cykelskogarna, eller kanske längs landsvägen.
Läs några Sledtrax Testar