Nu börjar dagarna på att bli allt kortare och sommaren går mot sitt slut och det gör även vårat långtest av vår SEA-DOO Spark Trixx. Det kanske inte har varit den varmaste sommaren uppe i norr men vi har ändå haft en hel del fina dagar där vattenskotern fått all vår uppmärksamhet, vad som varit bra och de som varit mindre bra tänkte vi sammanfatta nu.
Sommaren startade i slutet av maj med att vi fick hämta vår Sea-doo Spark Trixx hos Erik på Oktan i Östersund. Väl lastad på Click and go vagnen och med ett kapell på plats riktade vi kompassen mot Norrbotten där Sparkens egenskaper skulle sättas på prov under sommaren. Det har inte varit den varmaste sommaren och under de kallare dagarna har körningen gjorts möjlig tack vare en bra våtdräkt från Jetpilot. Utan den hade detta långtest varit svårt att göra.
Det är få rörliga delar på en Sea-doo Spark Trixx vilket gör att det är mindre risk för mekaniska problem. Den enskilt största rörliga delen är Rotax ACE motorn med tre cylindrar och 900 kubik som är en tyst fyrtaktsmotor på 90 hästkrafter. Motorn har gått som en klocka trots att Sparken legat upp och ned ibland. När det händer får man se till att vända maskinen så fort som möjligt för att oljan inte ska rinna in i cylindrarna. I dessa fall har vi låtit Sparken stå en liten stund innan man trycker på startknappen för att sedan kunna köra vidare.
Som med de flesta maskiner finns det även serviceintervaller på denna Spark för att bibehålla garantierna. Men första servicen ligger vid 50 timmar som gör att de allra flesta kan köra en hel sommar utan att behöva utföra ett verkstadsbesök. Det är riktigt bra när man slipper åka till en verkstad mitt i säsongen och missa dagar på vattnet.
De rörliga delarna är som sagt få och vi har faktiskt inte haft ett enda driftstopp under sommaren som gått. Vi har enbart kunnat koncentrera oss på att tanka och köra. Tankningarna har dock inte varit jättefrekventa eftersom Rotax motorn är väldigt bränslesnål med en maxförbrukning på cirka 9 liter i timmen.
SEA-DOO Spark Trixx är betydligt mindre och lättare än de motor starkaste maskinerna på marknaden men det är också det som ger den de lekfulla egenskaperna. Låg vikt och 90 hästkrafter tillsammans med den justerbara vattenjetten gör maskinen otroligt rolig att köra. Sladda och stegra känns närmast som Sparkens paradgrenar men den har även varit grymt kul att köra bana med eller bara att åka iväg på lugnare turer då den är väldigt tyst.
Dock känns det som att man gärna har en större maskin om man ska åka på havet i stora vågor på långa turer. Men för att köra på mindre sjöar känns den helt rätt samtidigt som den är ekonomisk både i inköp samt drift mot de större maskinerna. Det finns dock alltid något man känner skulle kunna göra maskinen snäppet vassare eller bättre. Och kikar man på andra maskiner som har denna Rotax motor kan vi hitta flera där den utrustats med turbo. Sparken har dessutom två kylare där bara den ena används, kan det vara så att de förberett den för en framtida turbo?
Vi är i alla fall väldigt nyfikna på hur Sparken skulle vara att köra med över 150 hästkrafter, vi får se vad som kommer från Sea-doo framöver. Med detta avslutar vi vårt långtest på Sea-doo Spark Trixx och ser fram emot nästa sommar.