Det är alltid något speciellt första gången en vattenskoter ska premiärköras, och med denna sjösättning är förväntningarna skyhöga sedan storebror Sea-doo wake pro 230 imponerat undertecknad under föregående sommar. Har lillebror Sea-doo Wake 170 tillräcklig med krut under huven? Är köregenskaperna från Sea-doo´s mindre syskon lika bra som storebror? Det vackra V formade skrovet möter för första gången det kalla svarta vattnet från Storsjön. Och frågorna aaa, dem ska snart besvaras.
Det är en varm dag, 22 grader i skuggan och en spegelblank sjö sträcker sig så långt ögat kan nå. Men det är tidigt på säsongen skvallrar vattentemperaturen om som visar kyliga 11 grader. Här vill man inte ramla i. Tur att undertecknad likt en knubbsäl lagt på sig några kilo som ett värmande lager om ett simtur skulle visa sig bli faktum. Knäpper den sista spännen på flytvästen och låter maskin stå på tomgång någon minut innan jag puttrar iväg ut mot djupare vatten.
Ställer om maskin i läge sport och tar ett par djupare kurvor, wow här gäller det att hålla i sig, kniper benen kring dynan och klämmer gasen mot styret. Effekten känns alldeles lagom, inte ursinnigt som sin storebror men ändå tillräckligt busfaktor. Fäster blicken lite längre fram ändrar till ECO läget och på bara nån sekund ställer motorn om sig och 7900 varv blir 5400 RPM. Ca 25 knop och en alldeles behaglig cruisingfart där maskin inte alls drar mycket sås. Smart funktion från Sea-Doo.
Passar även på att koppla in telefon i de 100 watts tillvalda högtalarna som vi lät Nortbike i Umeå montera och nu är sommarkänslan total, att lyssna på sin favoritmusik under klarblå himmel guppandes på en vattenskoter är något som måste upplevas. Uno Svenningsson står för underhållningen och låten vågorna ger den sköna sommarfeelingen undertecknad väntat på.
Busar vidare någon timma till, blir mer och mer våghalsig, det nykonstruerade skrovet med lägre tyngdpunkt och förbättrad stabilitet skär genom vattnet i kurvorna och hornen hos undertecknad växer, gasen kläms närmare och närmare styret för varje kurva och för en millisekund är det nära med en simtur i det iskalla vattnet men klarar mig med blotta förskräckelsen. Trött i kroppen men på riktigt bra humör puttrar jag in mot land och lastar på Big One vagnen. En första tur är avklarad och lovorden är många. I nästa sväng är det dags för lite utflykter och vattensport något som Sea-doo wake 170 är byggd för och därmed har vi högt ställda förväntningar. Hur det går får ni läsa om i kommande reportage.