Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA SUPERJET – FÖRSTA SVÄNGARNA

Som ett barn på julafton sitter vi och kollar på det senaste inköpet samtidigt som vi styr ekipaget mot en lugn sjö för att för första gången få blöta ner maskinen. Det är med en viss nervositet som vi närmar oss sjön men ack så roligt detta kommer att bli. Det är nu dags att ta premiärturen med vår Yamaha Superjet, följ med!

Det har nu gått några dagar sedan vi hämtade ut denna Yamaha Superjet och ivern om att få ställa sig bakom styret och börja jobba in körkunskaperna har nu hunnit växa så att det spritter i benen. Men nu är vi framme vid den sjö som inte bara kommer att erbjuda oss en premiärtur, här sker nämligen årets första dopp dessutom. För det är bara att erkänna att vi inte är proffs på denna maskintyp ännu och att man som förare är ganska ringrostig, det råder det inget tvivel om. Men före vi börjar köra skall vi få ner maskinen i vattnet, något som på 2 personer är en enkel uppgift, oavsett vilket transportmedel man valt att transportera maskinen på. För faktum är att någon modellspecifik transportvagn inte finns för denna vattenskoter. Det finns dock flertalet mindre båtvagnar som gör jobbet och vi har ännu så länge valt att flytta runt denna i en skåpbil. Men på två personer bär man enkelt ner vattenskotern i vattnet och nu börjar det roliga.

Med viss försiktighet knuffar vi ut vattenskotern mot lite djupare vatten före vi trycker på startknappen. Maskinen hostar till en gång men vaknar strax därefter till liv. De första kolvslagen känns lite råa och vi väljer att starta turen med vattenskotern i Learning mode, där man har ett tamare gassvar samt en begränsning i varvtalet. Att rivstarta maskinen genom att direkt gå på fulla varv känns inte hälsosamt och framförallt vanskligt då undertecknad kommer behöva några svängar innan man här känner sig som hemma. Vi märker fort att det är bra flytkraft i denna modell och man kan utan problem sitta kvar på knän och stanna maskinen. Detta låter kanske inte allt för märkvärdigt, men den som kört äldre modeller av Superjet vet att man där fick räkna med att ligga på mage bekom vattenskotern för att inte sätta vattenlinjen obekvämt högt upp på maskinen.

Vi tar oss snabbt iväg och på muskelminne tar vi de första svängarna som känns riktigt bra. Nu börjar självförtroendet öka och därmed även farten på vår YAMAHA SUPERJET. Vi kör fram och åter över sjön och får en bra känsla över hur maskinen beter sig vid både vida och snäva kurvor. Efter ett antal minuter av lugnare körning tar vi nu och slår av motorn och trycker tre gånger på avstängningsknappen för att slå av Learning Mode. Efter detta slits armarna raklånga när vi kaxigt trycket gasen i botten då vi far iväg. Att det är åka med i denna maskin råder det inget tvivel om. Med maskinen i sitt normala läge är det en helt annan kaliber som vi styr omkring på. Gassvaret är direkt och effekten finns det gott om. Nu hänger det bara på hur snabbt man som förare vill och vågar köra.

Efter att ta tagit några varv runt en mindre konbana är det nu dags att se om vingarna bär. Med ett snabbt kliv är vi uppe på fötter och det känns helt naturligt, som att vi inte gjort annat det senaste halvåret. Nu växer dock hornen ut och den där konbanan skall vi nu se om vi kan få några varvtider på. För om än vi har mycket att lära så är det barnsligt roligt att få luta sig in i kurvorna med denna typ av maskin. Givetvis är det riktigt kul att känna slitet i armarna på en 300hk vattenskoter, men detta är någon helt annat. Det är en fantastisk känsla som man måste prova för att uppleva. Maskinen sitter som klistrad i vattnet och den vridstarka 4-taktsmotorn levererar kraft i överflöd när man pressar sig fram genom kurvorna.

Med ett stort leende på läpparna tar vi till sist och styr in mot land för att vila både ben och armar som i detta lag är som spagetti. Om är det känns riktigt bra att köra så behöver kroppen vänja sig vid detta. Vi ser därför fram emot en lång och härlig sommar tillsammans med denna fantastiska YAMAHA SUPERJET. Håll därför ögonen öppna för kommande artiklar där vi går in med i detalj på vad detta är för en maskin!

Försäkra din vattenskoter via Svedea

Kontakta din lokala Yamaha Handlare:

Yamaha Center Östersund

Se vårt test av YAMAHA FX SVHO

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen