Ski-doo har inte låtit fingret vila på hanen trots mängder av nyheter redan förra året. I år expanderar man den nya G4-plattformen ordentligt genom stora delar av modellfloran. Den som längtat efter en uppdaterad Freeride har mycket att se fram emot inför 2018. Ski-doo lanserar inte mindre än fem Freeride i olika utförande och alla med 850 motor. Till Sverige kommer man att kunna välja bland fyra av dessa modeller!
Vill man ha det häftigaste i lössnöväg hos Ski-Doo bör man kika lite närmare på nästa års Freeride modeller. Helt kompromisslösa maskiner som är byggda för att leverera i stora hopp och mängder med snö. Freeride 146 är kanske den hårdaste i modellserien för att den har ännu mer förstärkningar i chassiet än sina längre syskon.
Det här är definitivt den Freeride man ska kika närmare på om det är stora hopp som gäller. Här sitter det ställbara KYB PRO 36 R stötdämparna med justerbar kompression i 22 steg och returinställningar, som klarar det mesta man utsätter dom för. 146 tum börjar nästan tillhöra dom kortare maskinerna i dagsläget och den har riktigt bra ledegenskaper trots en T-motion boggie som är byggd för puder.
Det som hjälper till att göra den här Freeriden till en fin skoter på ledpartierna är den lite bredare framvagnen, vilket bidrar till ökad stabilitet.
Den är två tum bredare än en Summit eller den smalare Freeriden, vilket kan tyckas försumbart.
Men det gör faktiskt hela skillnaden när det kommer till stabilitet och här kan man köra betydligt snabbare efter lite krokiga leder.
Även på fjället när man laddar in i ett hopp kan det många gånger vara fint med en lite stadigare framvagn, jämfört med dom extremaste pudermaskinerna.
När man viker av leden känner man som sagt att den inte är längst i gänget, här går det helt enkelt lite djupare i snön. Men den otroliga kraften som motorn levererar kompenserar bra och så länge man kan hålla lite fart är framkomligheten riktigt bra.
Den går såklart bet mot de längre maskinerna, men smidigheten och rolighetsfaktorn i 146:an är svårslagen.
Den kortare längden gör såklart att den reser väldigt lätt, det är inte bara till nackdel vid lössnökörning. Utan det är riktigt bra när man håller på att göra en fastkörning i brant terräng, då låter man helt enkelt kraften i motorn komma till sin rätt.
Därefter vänder man på rullen utan problem och letar sig en ny linje.
Underhållande? Det är bara förnamnet!
Då till den stora frågan, hur långt kan man åka på rullen då? Troligtvis tills bränslet tar slut…
Ski-Doo Freeride 146 tror vi kan gå hem bland oss Skandinaver med sin ”lagom” långa längd. Grymma lössnöegenskaper om än inte dom bästa, men betydligt bättre på hopp och lek än lössnövärstingarna. Även ledkörningen är lite behagligare med en kortare och stadigare skoter.
Att det sedan sitter elstart som standard gör inte saken sämre. Den energi man sparar under en dag med att slippa dra igång motorn gång på gång, är guld värt många gånger.
Om just du ska köpa denna maskin nästa år är svårt att säga, men det här är helt klart den vildaste maskinen i Freeride-serien inför 2018. Klarar du av den?