När Ski-Doo släppte sin lineup för 2024 var vi som bänkade, vi fick se ett grymt starkt modellutbud som överträffade våra förväntningar. Ski-Doo Freeride 146 Turbo R var dock maskinen som fick pulsen att rusa. Den redan nu hetlevrade maskinen har för kommande år fått en hel del uppgraderingar och som grädden på moset kommer den även med motorvalet E-TEC Turbo R. Häng med på våra första intryck från provkörningen av denna maskin, en färd vi sent kommer att glömma!
Nu är vi sugna på att testa!
Redan nere på parkeringen är det en maskin som sticker ut från mängden, den kaxigt ljusblå eller som Ski-Doo kallar det ”Neo mintfärgade” Ski-Doo Freeride 146 Turbo R. Vi ödslar inte en sekund utan tar oss snabbt ut på leden som går upp till den djupa lössnön uppe i klippiga bergen.
Redan vid de första gaspådragen blir vi positivt överraskade. Den otroligt kraftfulla E-TEC Turbo R motorn börjar ladda redan vid 6000 varv och när man ger full gas är det en hysterisk känsla. Detta i kombination med grym stötdämpning med de kraftfulla KYB Pro 40 EA-3 stötdämparna och den ”stela” tMotion XT gör att man får en lössnömaskin som ger ett leende på läpparna även längs leden, vilket gör färden till lössnön så mycket bättre!
Tvära kast i lössnön
När vi hittat oss en bit upp mot bergen viker vi av leden ut på ett öppet område där vi får sätta lössnöegenskaperna på prov direkt. Det går djupt i den bottenlösa pudersnön men till vår förvåning så tar man sig bra med ”kortbandaren”, de 180 hästarna ger bra snurr på mattan och så länge vi håller viss grundfart tar vi oss dit vi vill. Sen är det en actionfylld körning som sker när man ibland glömmer av sig och tar av på farten, då har man nämligen valet att köra fast eller att rikta skidorna mot skyn och göra en vändning för att hämta ny fart i annan riktning. Helt klart utmanande körning och Freeride 146 Turbo R gör inte bort sig!
Den nya mattan som är aningen smalare än tidigare årsmodell och har inte Flex-edge, detta i kombination med den ”stela” tMotion XT ger en stabil känsla när man kör på skrå och dagens enda utmaning är nog att skotern är lite kort i rocken i förhållande till snöförhållandena. För motorn går bra, riktigt bra faktiskt och vi var till och med tvungen att fråga teknikerna om man mixtrat med denna maskin, men de lovade att det inte var något speciellt gjort med maskinerna. Kanske är det ett bevis på att turbon ger större skillnad på högre höjd, och där vi kör denna dag så är vi uppe mellan 2000 och 3000 meters höjd. Här har Ski-doo hittat ett bra recept och det är en extremt lekfull maskin vi får ta del av som även känns modern med utrustning som 10,25” displayen, SHOT start, justerbart bromshandtag samt en överlag grymt bra finish.
Sammanfattningsvis
Ski-Doo Freeride 146” snubblade i år på målsnöret när det kom till Sledtrax stora lössnötest 2023, och denna maskin med alla dess uppgraderingar är sannerligen en grym kandidat för kommande år. Ski-Doo Freeride 146 Turbo R är en tuff och mångsidig lössnömaskin som är klippt och skuren för de skandinaviska förhållandena, denna vill vi få mer utav!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.