Kontakta oss

Trax impressions

YAMAHA SRX – GULD I TOPPFART

Även om undertecknad inte hann vara med på SRX modellernas segertåg på racingbanorna i slutet av 70-talet så känner man igen den läckra grafiken direkt. Inför 2024 har Yamaha alltså tagit tillbaka färgerna från den ursprungliga SRX modellen och vi kan inte annat än hålla med om att den är riktigt läcker. Vi på Sledtrax har haft förmånen att få testa denna maskin som är en av världens snabbaste under optimala förhållanden som vi hade en vecka i West Yellowstone. Håll i er nu när vi tar en sväng med denna raket som är kapabel till hastigheter runt 200 strecket.

Speed is everything

Alla som någonsin kört en snöskoter kan intyga att det känns som att man kör väldigt snabbt redan vid lägre hastigheter. Man känner vinden som ökar i samma takt som man accelererar och underlaget som sällan är helt jämnt ger ytterligare en dimension i känslan av fart. I West Yellowstone där testkörningen ägde rum kan vi lova att det fanns bra förhållanden för denna missil. Det fanns kilometerlånga raksträckor längs en kraftledningsgata och fri sikt och nypreparerade spår som under natten fryst på gjorde att Yamaha SRX med sina minst 180 hk går fort, den går riktigt jäkla fort. Med låga kammar och en maskin som är sänkt för att minska luftmotståndet så sitter man på en av världens snabbaste snöskotrar.

Power

En stor del i receptet till en blixtsnabb skoter är givetvis drivkällan som har varit med i några år nu, en Genesis 998 fyrtaktsmotor med överladdning som skall lämna 180 hk även om det florerat rykten om 200 hk i vissa tester som gjorts i privata dynoanläggningar. Och vi är nog beredd att hålla med om att det snarare känns som mer effekt än utlovat när spjällhusen öppnas för fullt. En stund hinner vi även bli lite oroliga då det blir varmt om rumpan tills det i samma sekund slår en att det är ju faktiskt värme i dynan på denna maskin, pjuh det var inte mattan som börjat glöda!

Hur är då komforten?

En skoter som är byggd för att köra ifrån Maverick på överljudsfart i sitt jaktplan kan väl ändå inte vara nått att glida runt med? Jo, faktiskt är den nya Yamaha SRX en otroligt bekväm maskin att köra av flera anledningar där en av de större sitter i fjädringen. Den kommer nämligen utrustad med FOX IQS stötdämpare som justeras elektroniskt ifrån styret, snabbt och enkelt med ett knapptryck ändrar man mellan soft, medium och hard. Man kan också göra specialanpassade inställningar om man vill ha en mjuk boggie med hård framvagn eller tvärtom. Men med det mjuka läget i så åker man väldigt bekvämt i lägre hastigheter medans det blir bättre med hårdare inställningar ju snabbare man kör. I hårda läget blir maskinen även stabilare i kurvor som tillåter högre fart i dom krokigaste partierna.

Detta är helt klart en maskin som man kan titta närmare på om man gillar nostalgin från 70 och 80-talet i kombination med dagens teknologi i fjädring och motor. Det går lika bra att ta en lugn tur som att köra ifrån de flesta andra skotrar på marknaden.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Gillar du kläderna, kika in FXRshoppen

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs fler Trax Impressions

Kontakta din lokala Yamaha handlare:

MOTORHALLEN GÄLLIVARE

YAMAHACENTER ÖSTERSUND

MINAB

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen