Om man korsar en skoter byggd för tävlingsbanorna med en Summit skulle resultatet bli någonting i stil med Ski-Doo Freeride 154”. En lössnömaskin med racinggener helt enkelt. Det är hit man bör kolla när man känner att en Summit inte riktigt räcker till för stora hopp och hård körning. Fjädringen och förstärkningarna som sitter på Freeriden fyller gapet mellan lössnö och racing. I år har vi testat den senaste med sin urläckra Iceberg Blue färg i klippiga bergen, nu kör vi!
En gemensam nämnare som alla märken har är fokuset på viktfördelningen. En optimal viktfördelning, lättare och därmed en mer lätthanterad maskin har verkligen varit karaktärsdrag som de flesta tillverkare lagt stor vikt vid för att ge förarna de mest optimala förutsättningarna. Dels för att kunna ta sig an den tuffaste terrängen, men även för att gränslöst kunna utveckla sin körning och ta den till högre nivåer.
Konkurrensen är hård som flinta och i BRP-fabriken har de redan förra året, när de släppte gen4 plattformen och 850 motorn siktat in sig på att försöka skapa marknadens mest eftertraktade skoter.
Till 2019 kommer det inga större förändringar på Freeriden. Den 36” smala framvagnen, justerbara KYB PRO stötdämpare, Shooten, extra förstärkning, T-motion i boggin samt 850 motorn lever fortfarande kvar i årets utgåva. BRP siktar högt, och Freeriden tillhör det absoluta premium segmentet när det kommer till pudermaskiner. Hela denna maskin utstrålar verkligen en rebellisk aura och färgsättningen till detta år gör att den ser lite extra rå ut, en ren fröjd att vila ögat på. Visst håller ni med?
Höga berg, djupa dalar, obegränsat med nysnö – det var förhållanden som de bjöds på när det var dags att pröva maskinen i sin rätta miljö, nu var det alltså upp till bevis.
Den viktfördelning som BRP åstadkommit i gen4 plattformen gör sig verkligen påmind när du manövrerar skotern, oavsett vilken situation man befinner sig i. Den är oerhört lätthanterad och villig att samarbeta, ja ibland nästan lite väl samarbetsvillig och kan upplevas aningen vinglig innan man bekantat sig helt med maskinen. Det är lite som med Arctics nya modell Alpha One, det blir lätt att den stundvis överarbetas.
I den lite brantare terrängen upplevs Freeriden fortfarande lite väl resvillig och vid skråkörning aningen nervös. Den väl genomtänka viktfördelningen i kombination med deras variatoruppsättning, P-drive, som de förövrigt sparat in 1,3 kilo i vikt på och som har 30% kvickare gasrespons jämfört med föregångaren 800R E-TEC. Detta tillsammans med en smal framvagn samt T-motion systemet i boggin gör att rolighetsfaktorn verkligen är på topp, flera gånger om! Den upplevs riktigt busig men samtidigt väldigt följsam när du handskas med den.
Snårig skogskörning eller häftiga dropp, Freeriden tvekar inte. Här är det inte skotern som det hänger på, det är endast föraren som sätter gränserna för maskinen. Ett snabbt tryck mot gasen och du har skidspetsarna mot skyn och kan göra i princip vilken fredagsdans som helst. Det blev inte bara oändligt med härliga pudersvängar och gränslösa skidres, det blev även att ge Freeriden lite luft under vingarna och testa ett och annat dropp.
Freeriden är i sin helhet en maskin som gapar och sväljer det mesta. Snårig skogskörning, tuffa branter eller utmanande dropp, den fixar det och är extremt bra på alla dessa områden. En renodlad busmaskin. Men även den busigaste lössnömaskinen måste ibland köras på led, och som vi tidigare nämnde gapar Freeriden och slukar det flesta ojämnheterna i sin väg. Inga konstigheter där, KYB PRO stötdämparna hanterar sönderkörda skoterleder fint även fast vi pressar maskinen till max.
Är du den som aldrig kan få nog av adrenalinpåslaget när du utmanar dig själv och din skoter? Har du en förkärlek för den hårdare typen av körning? Då tycker vi definitivt att Freeriden är något väl värt att slänga ett extra ögonkast på och kanske till och med lägga till på inköpslistan inför kommande säsong?