Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

YAMAHA MP 600 XE TRANSPORTER 2019 – Mångsidighet har fått ett nytt ansikte hos Yamaha!

I våras när vi på Sledtrax var i West Yellowstone fick vi möjligheten att testa Yamahas senaste tillskott i Crossoversegmentet. Det var den nya MP 600 XE Transportern som sätter Yamaha tillbaka  på kartan när det kommer till 2-takt. Tanken med den här skotern är att du ska kunna ha den som arbetsmaskin och i nästa ögonblick ha möjlighet att surfa fram på djupa myrar eller köra längst en bergssida. Koppla på pulkan eller packkälken ska inte heller vara några problem eller varför inte montera en dubbeldyna?  Frågan vi ställde oss var om den håller måttet?

När vi hämtar Transportern skiner solen och snön ligger djup, ivern att få komma iväg och testa maskinen är stor då förhållandena inte kunde bli bättre, på med tändningen och ett knapptryck senare står skotern på tomgång.  Motorn som håller på att bli varm är den pigga och välbeprövade 600cc från Arctic Cat som ryter fram hela 125hk med sin dubbla bränsleinsprutning och sitt digitala tändningssystem.

När det kommer till lastförmåga går det ingen nöd på Transportern, vi spände fast våran utrustning med hjälp av pakethållaren bak på bandtunneln. Här kan du även spänna fast verktyg eller varför inte ett par skidor?

Färden börjar längst ny pistade leder upp mot bergen, skotern har riktigt bra komfort men är ingen ledracer. Du sitter bekvämt bakom den höga rutan och har bra överblick på instrumenten.

Transportern har dessutom blivit utrustad med dom nya reglagen på styret, dvs nytt gashandtag, ny tajtare två fingers broms och smidigare reglage. Vid acceleration  känner man att det är bra grepp i mattan som är en 154” Camso ( 57mm) , siktet är inställt mot orörda ytor där vi kan börja belasta motor och matta lite mer.

 

Visst är det bra driv i paketet både på platten och uppför, Transportern svarar bra på input när du kastar om den eller gör pudersvängar. Den känns smidig att hantera och uppför sig på ett tryggt sätt, jag siktar in nosen mot en brant och trycker gasen hela vägen mot styret för att se hur långt upp den kommer. Blir förvånad över hur bra den faktiskt tar sig, när inte drivet räcker längre känns det helt naturligt att flytta över benet för att övergå till skråkörning innan det bär av ner för berget igen.

 

 

Innan dagen är slut kör vi genom ett skogsparti och här känns Transportern som hemma, snirklandes mellan träden kommer smilbandet fram då solen lyser upp snöstrutarna vi kör kring. Sekunden efter infinner sig övermodet då undertecknad tror att det är en renodlad mountain maskin istället för en Crossover och fastkörningen är ett faktum. Det går relativt lätt att backa lös eftersom Yamaha har valt en ledad boggie vilket är till stor fördel när talangen inte samspelar med hjärnkontoret, det går även att låsa boggien om man vill dra lite tyngre last på sina turer.

Väl tillbaka på parkeringen är helhetsintrycket från dagen riktigt bra, Transportern kommer att armbåga sig fram med konkurrenter så som bland annat Lynx 49 Ranger. Det är nog många som har längtat efter just en sån här maskin från Yamaha och visst kommer den att synas mer i vinter.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Tävla med oss om årets fetaste julklapp!
Tillsammans med @backcountryofsweden  tävlar vi nu ut ett wildcard till Sledtrax photoshoot värde 5000kr
För att delta:
1. Följ @sledtraxtv & @backcountryofsweden  på instagram.
2. Tagga 3 polare i filmklippet!
Tävling avslutas på julafton! LYCKA TILL!🔥

Följ SledtraxTV!

Till toppen