Sledtrax testar
SKI-DOO FREERIDE 850 TURBO R 154” – SÄSONGEN SUMMERAS
Med dunder och brak lanserade BRP massor av nyheter inför säsongen 2023 och en av de hetaste var utan tvivel den nya G5 plattformen. Femte generationen av REVolution chassiet och de flesta vet att det har hänt massor sedan vi såg G1 under 2002. 20 år senare har det alltså skett en hel del på utvecklingen och vi valde givetvis att göra ett långtest på en av de hetaste maskinerna från Ski-doo, nämligen deras Freeride 850 E-tec Turbo R 154” med 180 hk, spänn fast er nu för nu åker vi genom säsongens alla turer.
Tidig premiär och tidig leverans!
Säsongen som inte riktigt ville komma igång snömässigt har ändå varit bra och med lite skakiga leveranser i samtliga branscher blev vi glatt överraskade när vår Freeride dök upp i god tid. Den 23 november kunde vi skaka tass med Stefan på Tords motorservice i Bredåker och säsongen för undertecknad var officiellt igång. Nu hade man en flång ny skoter som behöver inkörning, hur var det då med snön? Ja, under mellandagarna kunde vi faktiskt starta inkörningen men enbart på leden då det var för lite snö för friåkning och det vi märkte ganska snart var att inkörningen skulle bli lång.
Under ledkörning drar maskinen betydligt mindre soppa och det är en specifik bränslemängd som ska förbrukas för att inkörningen ska avklaras. Vi hann passera 35 mil innan motorn var inkörd och den gav full effekt, onödigt lång inkörning kan vi tycka även om den går riktigt bra redan i inkörnings läget.
Utrustningen då?
Men sen när inkörnings läget var passerat och motorn fick alla sina hästkrafter till förfogande så kan vi intyga att denna maskin rör på sig. Och rejält mycket mer drag i handtagen än föregångaren som har 15 hk mindre, mellanregistret och effektuppbyggnaden är imponerande. Men vi kände att här fanns det betydligt mer att få ut om vi kunde optimera drivlinan, efter ett snabbt samtal till Magnus på Modshop var funderingarna färdiga.
Klart vi beställde deras senaste Adrenaline variatorkitt efter att vi hört hur bra det verkade fungera på nya G5an. Efter en kväll i garaget så hade vi nya gå-snabbt prylar monterade. Här kan vi lova att det blev fart i grejerna, faktiskt större skillnad än vad undertecknad är van vid, nu matar maskinen stenhårt från början tills man släpper av på gasen. Motorn har dessutom gått som en klocka hela säsongen utan några fel vilket känns riktigt bra då man tänker på att det är laddtryck och 180hk som ska tyglas i den relativt lilla motorn. Och bränsleförbrukningen har inte varit något man höjt på ögonbrynen över men de få dagar som det var riktigt djupt och därmed långa fullgasrepor så behöver alla hästkrafter få sin mat.
Något som kan bli bättre?
Men effekten ska också ner i backen med hjälp av den nya lättviktsmattan med 3” höga kammar och här har vi lite olika intryck. När det är riktigt lös snö så är den en väldigt bra matta med ett fantastiskt grepp samtidigt som den kliver upp på snön snabbt. När det då är lite kompakt snö så har vi lite mer att önska, de nya lätta kammarna har en tendens att vika sig mot den hårda snön. Sen har även hållbarheten på kammarna varit lite sisådär, det är en hel del trasiga kammar efter endast 90 mil vilket den gamla mattan klarade bättre.
I lössnö får den toppbetyg men i kompaktare snö som på våren har den mer att önska, men det är ju som sagt en lössnömaskin och i dess rätta element är det en grymt bra matta. Tillsammans med original tillbehören som gjort att vi kunnat justera längden på balataremmen och därmed hur mycket den lyfter skidorna samt samma stela sving som på Expert modellerna har vi suttit på en sjukt potent klättrare. När man dragit ihop balataremmen och har klättrat riktigt brant i djup snö så har det inte varit många som kunnat haka på. Helt klart bättre klätterförmåga än hos föregångaren.
Förutom några förlorade kammar på mattan har vi inte haft några som helst fel på maskinen under vintern och remmen ser i dagsläget fortfarande bra ut efter 90 mil. Det ska sägas att det inte är ofta undertecknad kört så länge på en rem med en lössnömaskin så det är med beröm godkänt. Det nya motorfästet tillsammans med den smarta ventilerade variatorkåpan verkar med andra ord fungera riktigt bra.
Nya fjädringen då?
Fjädringen på Freeriden är bland det bästa man kan få från fabrik och superenkel att använda med dom ny trestegs justeringarna, dock sticker dessa justeringar ut en hel del på de främre stötdämparna och den ena ratten för klickjusteringen slogs av på en av dom första svängarna. Denna hade kunnat placerats smartare eller göras mindre för att inte kunna fastna i ett träd. Sen hade vi gärna sett lite hårdare shimsning på det mjukaste läget då vi oftast kört på medium och hard i vinter, nu kommer det dock lite hårdare shimsning på nästa års Freeride så Ski-doo har redan uppmärksammat det själva.
Hur sammanfattar vi Ski-doo Freeride:
Om vi då ska sammanfatta året och vintern med denna nya Ski-doo Freeride 850 E-tec Turbo R så kan vi konstatera att Ski-doo verkligen har skapat en galet bra skoter som är byggd för lössnö men även en del hoppande och mer aggressiv körning. Jämfört med G4an är den bättre på skrå, den kliver upp bättre i snön samt med en smalare design som gör maskinen smidigare och får mindre motstånd när det går djupt. Sen är nya turbomotorn verkligen ett stort kliv från den gamla, en markant skillnad på effekten och registret till det bättre. Vi är helt klart imponerade av G5an och vilken stor skillnad det ändå kan vara på en snöskoter genom dessa ändringar som är gjorda. Innan vi tackar Ski-doo´n för en fantastisk säsong ska vi försöka klämma in någon sista sväng till fjällen!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Läs några Sledtrax Testar