Sledtrax testar
SKI-DOO FREERIDE 850 TURBO R – I ÅR HÖJER VI LADDTRYCKET!
Sedan Ski-doo Rev såg dagsljuset i media redan 2003 med ett rejält kliv framåt i chassieutvecklingen är vi nu inne på generation fem i ledet. Det har alltså gått 20 år sedan generation ett Rev chassit lanserades och utvecklingen har allt annat än stått stilla. Och om sanning ska fram så har man nog drömt om tvåtaktsturbo, inbyggd gps, direktinsprutning och fjädring som klarar det mesta. Idag kan vi alltså få detta direkt från fabrik med 4 års garanti och nu ska vi hämta ut en långtestmaskin från Ski-doo som är deras svar på detta recept. Nu drar vi i startsnöret på en Ski-doo Freeride 850 Turbo R!
Alla som beställt en ny maskin vet exakt hur sjukt långt ett halvår kan kännas. Och med allt elände som händer i världen känns det om möjligt viktigare än någonsin att man får hämta ut sin nya skoter och fokusera på positiva saker i stället. Skoterns dag passerade, minusgraderna kröp lägre och lägre men så en dag i mitten av november ringer Emil från Tords motorservice i Bredåker och meddelar att det finns en ny Ski-doo Freeride Turbo R att hämta. Vi kommer överens om dag och tid så är det bara att jag kopplar släpet och åker dit.
It´s all in the details!
Första reaktionen är bara wow vad rå den ser ut och betydligt snyggare än prototyperna i våras där plasten inte hade samma finish. Nu är det blank svart plast med glitter i som verkligen poppar när det är belysning på den, tillsammans med vinröda detaljer ser den riktigt bra ut! Men nu säger vi något som vi nästan säger varje gång vi ser en ny modell och det är att man steppat upp passform och byggkvalitén ytterligare.
Sidokåporna sitter verkligen bra på plats utan skrammel från vibrationer och på variatorsidan sitter hela kåpan sammanfogad med variatorskyddet. Det är förmodligen den detalj som har omarbetats mest under huven där variatorerna är inkapslade med skydd från motorns värmestrålning samtidigt som variatorerna i sig suger in kall luft och ut med varm för att hålla remtemperaturerna i schack. På samma sidokåpa har man även gjort en lucka för snabb åtkomst av oljetanken för att slippa demontera hela sidan, både genomtänkt och snyggt!
Mer teknologi på fjället
När kåporna är på plats igen dras blicken till nästa stora nyhet, eller ja den är 10.25 tum vilket med svenska mått mätt är stort! Det är en helt ny högupplöst färgdisplay som får en att tänka på en modern bil. Här kan vi se det mesta som rör motorn samt en infraröd tempsensor på variatorremmen som visar remtempen i displayen. Nått undertecknad är väldigt intresserad av är GPS funktionen som tyvärr kräver en telefon som är inkopplad via en USB-kabel i handskfacket. Här är dock allt förberett så det finns ett uppvärmt skyddsfodral att stoppa telefonen i samt en USB-kabel med ström så man har telefonen laddad och skyddad under körning. Vi får se hur väl kartorna fungerar här i Sverige då de körs genom BRP enga go app där man kan inte lägga in sina egna kartor. Men denna app utvecklas ständigt där vi kanske får både fler funktioner samt bättre kartor. Alla som har denna app i sin telefon kan dela och se varandras positioner och har man en skoter med denna display så syns det direkt i displayen.
Uppgraderad drivlina
Frågan är väl då hur lätt det kommer att vara att se på denna display samtidigt som man ska försöka tygla de 180 hk som står till förfogande? Det är alltså minst 15 hk mer i årets 850 Turbo R maskiner för att matcha och kanske försöka slå konkurrenterna på fingrarna. Hur det går med det får vi ta reda på i vinter men det känns som ett riktigt lovande motorpaket från Rotax! Vi får även hålla koll på hur variatorerna lirar med den ökade effekten och kanske se om det går att hitta lite till där.
Nya köregenskaper
En av de saker som kommer att göra störst skillnad mellan G4 och G5 i hur dom är att köra är boggien som ser lika ut för ögat men när man synar den så är det stora förändringar här.
Den främre svingarmen är 13 mm längre, längden på svingen vid den bakre stötdämparen är 22 mm längre och den övre bakre axeln sitter 30 mm längre bak. Allt detta ger en helt ny geometri och 25 mm mer fjädringsväg. Målet har varit att göra en boggie som reagerar mer på input från föraren och lutar man fram ska man kunna hålla skidorna mer på backen och lutar man bak ska man kunna få skotern att resa mer. Om man har lyckats kanske man kan förena bra framkomlighet och klätteregenskaper utan att tappa lekfullheten? Det är nått vi ska ta reda på i vinter.
Som ni kanske märker är det väldigt stora skillnader på nya G5 plattformen mot tidigare generationer och då har vi inte ens gått igenom alla nyheter! Men det kan vi lova att vi kommer att göra under vinterns gång med en rad artiklar om just denna Ski-doo Freeride Turbo R. Allt för att hinna upptäcka både styrkor och svagheter. Nu har vi beställt ordentligt med snö inför säsongen, så ta på snorkeln och häng med under detta och många fler snöskoteräventyr tillsammans med oss på Sledtrax!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Läs fler SLEDTRAX TESTAR