För lång för kort för bred för smal för tung… Ja ni förstår kanske vart vi vill komma? Finns det någon skoter som verkligen är bra på allt? Ski-doo har i alla fall lagt ner mycket tid på att göra den ultimata multitask-maskinen genom sin nya Renegade Backcountry X 850 2018. Här är verkligen målet att försöka vara bra på allt, frågan är då om dom har lyckats?
På pappret ser det onekligen ut så, då mattan är av lagom lång modell med 51mm höga kammar. Framvagnen är ett mellanting av Summit och MXZ, inte för bred och inte för smal och boggien har fått tMotion funktionen stelopererad.
Den nya boggien kallas istället för cMotion och det är här vi har dom största nyheterna på denna maskin. Det är en helt ny boggie som är utvecklad för att vara en riktig crossover boggie. Det vill säga 50/50 led och lössnö, lika bra på leden som utanför har varit Ski-doos mål. 146 tum lång men ändå fem kilo lättare än rMotion boggien på 137 tum, och för att ge maskinen bättre ledegenskaper är boggieskenorna uppvinklade.
På leden känns verkligen nya Renegade Backcountry X som en kortare maskin än vad den verkligen är. Snabb i kurvorna med en fjädring som står pall för riktigt högt tempo, och när man viker av leden är den väldigt lätt på skidorna vilket gör den mer lättkörd än en vanlig Renegade. Här har man verkligen fått fram bra egenskaper både på och bredvid leden.
Dom 51mm höga kammarna tillsammans med den brutala 850 motorn ser till att det skjuter iväg grymt bra. Även här har man lyckats bra med att hitta en matta som fungerar bra på en hård skoterled och i lössnö. Självklart finns det mattor som är bättre på led och i lössnö, men det är tveksamt om det finns så många alternativ som är så pass bra i båda förhållanden som denna. Här känns det som Ski-doo valt rätt på sin 50/50 crossover.
Den här maskinen är väldigt bra för den som vill åka lite lössnö utan att gå hela vägen till en Summit, smidigheten och hanterbarheten finns där även om den inte är lika extrem som en renodlad lössnömaskin. Framkomligheten är bra och man klarar det mesta så länge man har farten med sig och inte utmanar de extremaste klättringarna.
Även ledkörning fungerar riktigt bra med cMotion boggien och den halvbreda framvagnen, här får man istället ge vika för de renodlade ledmaskinerna. Även om Backcountry X går att köra riktigt snabbt utan att det blir vingligt eller jobbigt, rår den inte på Renegade XRS när det kommer till snabb ledkörning.
Ja det börjar kanske bli tjatigt, men här har vi verkligen en maskin som är bra på det mesta utan att vara bättre än de renodlade maskinerna i respektive kategori. Det här är kanske den perfekta crossovern från Ski-doo och en väldigt bra maskin för den som vill ha så brett användningsområde som möjligt.