Lössnöskotrar har varit högt eftertraktade i flertalet år och vi ser att branschen tuggar på med detta segment. Kampen om att ha den bästa lössnöskotern pågår ständigt men vi ser en trend att flertalet tillverkare väljer att inrikta sig på det busigare segmentet. Detta är inte något nytt, Lynx kom bland annat med den omtalade ”shortyn” 2018 och till i år kom exempelvis Polaris med RMK Khaos. Svaret på detta från Ski-Doo är en variant av Summit X som är utrustad med Expert paketet. Vi på Sledtrax kommer köra just denna modell, Ski-Doo Summit X Expert 850 154”, som en av våra långtestmaskiner för säsongen 2020. Hur är den att köra och håller skotern ihop för hård körning? Det kommer vi att ta reda på och ni kommer att kunna läsa om det här på Sledtrax!
Det är nu den fjärde säsongen som Ski-doo Summit X kan hittas i G4 plattformen och visst börjar den kännas bekant. Köregenskaperna är förfinade genom de tidigare generationerna av Rev plattformen och när generation 4 släpptes i kombination med 850 motorn fick Ski-doo en välförtjänt pallplats bland lössnöskotrarna.
Nu till 2020 hittar man en spännande nyhet i form av en modell som har designats i tight samarbete med Ski-doo:s ambassadörförare och listan på ändringar är lång.
Den största skillnaden på modellen är att bandtunneln är hela 11cm kortare än den vanliga. Till följd av detta har stänklappen fått en ordentlig justering. Nu är den ett kortare stänkskydd och bör inte göra något motstånd i snön under körning. Detta vet vi kommer att göra stor skillnad i hur skotern beter sig när man exempelvis gör vändningar i drivor och i branta backar.
Utöver det har SKI-DOO SUMMIT X mindre yta som släpar i snön när man skråkör, vilket ger en bättre flytförmåga och i sin tur hjälper en att ta sig längre. Saker som dessa kan vara avgörande när man tänjer på gränsen vid tuff körning.
Sedan har styrspindlarna fått en ny geometri, styret är tunnare och burkremmen är lägre. FORTY7c dyna som standard, styvare kalibrering i stötdämparna samt en smidigt justerbar balatarem är andra saker som spelar in för att göra SKI-DOO SUMMIT X till en riktig lössnödräpare.
Totalt sett är denna modell 2,3kg lättare än Summit X. Om vi kommer att känna av just viktskillnaden, det låter vi vara osagt, men helheten bådar gott och vi är riktigt ivriga att få ta ut denna skoter i snön och sätta tänderna i den!
Varför har man då gjort dessa ändringar? Det skall vara för att skapa det ultimata verktyget för föraren som lägger timmarna bakom styret på teknisk körning. Tighta svängar i de brantaste backarna och vändningar i trängsta utrymmena i skogen skall vara vardagsmat.
Detta låter som handen i handsken för att matcha det utbud som man ser att vissa konkurrenter erbjuder och vi kommer att syna denna skoter in i sömmarna under säsongen som kommer. Är dem äntligen fri slitageproblemet med variatorremmarna? Är den snabbast i skogen? Håller den ihop för hopp och lek? Allt detta om mycket mer kommer vi att svara på, häng med oss i vinter så får ni veta mer!