Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

SKOTRARNA SOM KAN GÖRA ALLT – SKI-DOO RENEGADE BACKCOUNTRY X 850 E-TEC 146″

Ny modell för året är Ski-Doo Renegade Backcountry X 850 E-TEC 146″ som liksom de andra syskonen klivit i Rev Gen4-plattformen. Renegade Backcountry har varit en lite mer civiliserad brorsa till Freeride, liksom de andra maskinerna i denna artikelserie inriktad 50/50 led/lössnö. Ski-doo fortsätter med samma koncept på denna, men är den lika att köra som sin föregångare?

I princip allt är ju nytt för Ski-Doo Renegade Backcountry X i år, men det är fortfarande en maskin för dig som både vill dunsa omkring på leden och även kunna hoppa runt ute i snön kan vi konstatera. Detta är inget som man hymlar med från Ski-doos sida heller utan den marknadsförs som vi just skrev, 50/50 och endast bakre dämparen är justerbar. Den har en ny cMotion-boggi med uppvinklade skenor som gör den mer anpassad för ledåkning än tidigare utan att tumma på lössnöegenskaperna.

Just den detaljen, upptiltade boggiskenor, ger skotern en smidighet när leden tajtar till sig och det börjar svänga. Det är som att köra en kort maskin, mattan ligger inte an i hela sin längd och ger därmed mindre yta som håller emot när man försöker ändra åkriktningen. Något som faktiskt redan utan denna lilla företeelse är mycket lättare med Rev Gen4 jämfört med föregångaren. Centraliserad massa och lättare komponenter är orsaken.

Vad är det mer för fördelar med detta, jo självklart lättar den väldigt gärna på skidorna vilket brukar passa oss i Skandinavien bättre än det gör för folket på andra sidan saltpölen. Varför? I Nordamerika är leder och friåkning lite annorlunda, man behöver inte lika ofta lätta på framänden på grund av korsande diken, uppstickande stenar och så vidare. Därav har Lynx mer eller mindre aldrig haft kopplad boggi till exempel.

Vad som gör den här maskinen rolig att köra är framförallt två saker: 850-motorn med tillhörande drivlina och den fantastiska balansen som Rev Gen4 har inbyggt. Vilket leder oss in på nästa område, nämligen körbarheten. Generellt har man som sagt byggt in en balans, självklart med stor hjälp av att motorn numer är närapå helt centrerad i längsled i chassit. Det gör att den är lika lätt att tippa upp åt båda håll såklart, men den blir även mer konsekvent på leden och det märks ganska tydligt när tempot skruvas upp. Det ger en känsla av fjäderlätt framände på maskinen, lättstyrd och precis passar riktigt bra in här.

För er som varit med lite längre kan vi ge en jämförelse mellan när Rev XP kom och ersatte Rev-plattformen, man blev överraskad över hur fort man kunde smita in i kurvorna.

Åttafemtiomotorn med dess P-drive ger en absolut lystmätet av kraft och drag genom hela registret, gassvaret som saknades på Rotax 800 E-TEC har denna motor fått med besked och otroligt nog känns motorn färdig, den kanske inte ens behöver trimmas?

Sammanfattning – jämfört med Polaris Switchback Assault lutar Ski-Doo Renegade Backcountry X 850 E-TEC 146″ ännu lite mer mot ledsmisk, och trivs lite sådär när snön börjar bli ordentligt djup på sidan om. Passar egentligen väldigt bra för svenska förhållanden?

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen