Kontakta oss

Sledtrax testar

SKOTRARNA SOM KAN GÖRA ALLT – LYNX XTRIM RE 850 ETEC

Turen har kommit till Lynx Xtrim RE 850 E-TEC, även denna modell i helt ny skepnad för 2018. Xtrim RE såg dagens ljus för första gången 2016, då med gamla Rotax 800 E-TEC och tog de svenska köparna med storm. Marknadsförd och senare igenkänd som den ultimata busskotern trampade den rakt in mitt emellan Boondockers och Ravear och i hjärtat på många skoterförare. Den lär ju knappast bli sämre med en större motor, eller?

Det stämmer, den är verkligen inte sämre. Specifikationer som KYB 46 dämpare och 59 millimeters kammar på mattan ger redan innan provkörning ett leende på läpparna, första kontakten med gasreglaget ännu ett. För det gäller alla BRPs 850-modeller, ord kan inte beskriva rappheten bakom högra tummen.

Vi skrev det redan när den första Xtrim RE kom, vad är egentligen syftet med denna? Boondocker RE är 3700 och Rave RE är 3300, varför ha en mitt emellan? -Ja, nu är det inte bara mattlängden som skiljer, helt klart. Rave RE är modellen där det verkar som att Finland fått leva ut fantasierna och tagit till svängrummet. Att jämföra den med vad den första Lynx Rave 800 stod för är inte alls fel, den skotern hade samma lekhumör inbyggt.

Stötdämparna har vi nämnt. Lynx har traditionellt sett haft rätt hård setting av dämpare, lite anti-knapsu om ni förstår uttrycket. Denna modell känns inte alls lika hård utan mer följsam och förlåtande, inget som vi känner igen från Lynx tidigare utan snäll och beskedlig, men klarar ändå av alla större och mindre gupp man kastar framför den utan problem. Faktiskt så att man blir förvånad över vad Radien-chassit klarar av, kombinerat med den nya Blade XC-skidan blir den svårslagen under längre ledtransporter.

Att den här skotern går att åka på rullen med är ett understatement. Den vinkar med skidorna så fort du vill det, och det vill man ofta om man har en kompis som ligger framför på leden – i vägen som vanligt. Om du kör om kompisen på raksträckan – fortfarande med skidorna i vädret – och släpper ner strax innan kurvan som närmar sig skrämmande fort, kommer du märka att den här skotern liksom de andra med Radien eller Gen4-chassi uppför sig annorlunda än föregående modeller från BRP. Det är svårt att sätta fingret på det, men den smiter liksom snabbare in i kurvan, den understyr praktiskt taget ingenting utan bara lyder vilket till en början kan överraska lite med följd att man tar apex allt för tidigt innan man lärt sig. Och när man lärt sig! Herregud så underhållande ledåkning kan vara.

Men Xtrim RE går liksom de andra i artikelserien även att använda på sidan av leden. Visst, blir det tuffa förhållanden och skrååkning i tät skog får den svårt att hålla en linje, som en direkt följd av detta med att den inte vill ha skidorna i marken. Men fram, det kommer man! Skyfflar snö hejvilt och åttafemtin ylar som en prärievarg under parningssäsong.

Dags för sammanfattningen igen, den här skotern är verkligen för dig som inte gillar sofistikerat uppträdande, lågmäld framtoning, dåligt fäste, kopplad boggi och dålig fjädring. Den är för dig som gillar rock´nroll, high fives och snösprut, helt enkelt.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen