Sledtrax testar
SKOTRARNA SOM KAN GÖRA ALLT – VEM VANN?
Av
Vi har kommit till avgörandet, den slutliga drabbningen för skotrarna som kan göra allt. Som vanligt är det riktigt svårt att kora en vinnare, alla kombattanter har sina klockrena sidor men även svagheter. Men som rubriken säger letar vi här efter en maskin som är mest allround och som är lättast och roligast att göra allt möjligt i skoterväg med. Vilken ska det bli?
Polaris 800 Switchback Assault
Allt eftersom tiden går jämnas olikheter ut lite mer, man kanske kopierar andras positiva sidor utan att vi märker det, eller så utvecklas maskinerna helt enkelt mer mot ergonomi och körupplevelse. Vilket som, de maskiner vi har haft med i denna artikelserie är alla toppmoderna, högpresterande lekmaskiner för halv- och helvuxna skoterfantaster och det är inget tvivel om att det är top-of-the-line hela vägen.
Så, vi börjar med Polaris 800 Switchback Assault som för bara ett år sedan var dominerande i denna genre med sin lättkördhet, konsekventa fjädring, roliga motorkaraktär. Allt detta finns såklart fortfarande kvar i modellen men helt plötsligt ser man sig ifrånkörd av både huvudkonkurrenten BRP och Yamaha! Det svänger fort i slalom kan man säga, tekniken går framåt och tack vare ny motorteknologi både hos Ski-doo, Lynx och Yamaha har Polaris akterseglats. Fortfarande absolut ingen dålig produkt alltså, men tyvärr längst ner på stegen i detta test även om den i många grenar med lätthet kan jämföra sig med nästa maskin i rankingen.
Ski-doo Renegade Backcountry X 850 E-tec
Ski-doo Renegade Backcountry X 146″ som trots helt ny motorteknik, boggiteknik och nytt utseende inte heller nådde riktigt ända fram. Vad beror det på, jo som vi var inne på till en början gäller det att vara allsidig och även om BCX är mycket busigare än sin föregångare i gamla chassit så lutar den fortfarande lite för mycket åt ledhållet, visst har den blivit okopplad i boggin och ljusår busigare ute i snön men den räcker inte ända fram i denna stenhårda konkurrens.
Missförstå oss rätt, det här är med alla mått som finns en på papperet minst lika rolig skoter som alla andra av BRP:s nya Gen4. eller Radienmaskiner. Orsaken till att den hamnade på tredje plats i detta test är att den inte är lika allsidig och busig som två återstående skotrar. Så nu börjar det bli spännande, två vildhjärnor kvar som båda är riktigt extrema. Båda trivs dessutom lika bra bredvid leden som på den, båda har motorer som inte behöver trimmas och båda är nya för året. Det är grym prestanda, extra allt med plusmeny och det värsta från Skandinavien och Japan
Yamaha Sidewinder X-TX SE
Yamahan vinner på att vara snabbast på rakorna såklart, men den har även riktigt fin balans på skrå och känns lättsam att köra samtidigt som det finns mer bakom gasen än man riktigt behöver. I riktigt djup snö skyfflar den på in absurdum, ända tills remmen blir överhettad skulle vi tro. Det finns liksom inget stopp i turborovan, den verkar utveckla mer kraft ju mer man kräver av den. Ljudet och kraften ger en stor del av upplevelsen.
Vi har skrivit i tidigare artiklar om det här med att hoppa med en X-TX SE, man blir lätt lite oförberedd för flygturerna man kan erbjudas på grund av att farten blir så mycket högre med den ursinniga turbomotorn. På gott och ont? Nej, bara på gott.
Lynx Xtrim RE 850 E-tec
Lynx Xtrim RE i Radien-kostym är även den något utöver det vanliga, inte lika mycket power som yamahan men extremt explosiv och reaktionssnabb, busig ända in i kaklet. Inte heller här finns det något stopp, men det handlar inte om motorns kraft utan mer om känslan av att köra för den inbjuder enormt mycket till gränslös lek och hittepå. Det händer nästan alltid saker som man aldrig har kunnat åstadkomma förut på en maskin, vilket självklart gör att man känner sig som en bättre förare.
Yamahan har också lite av dessa gener, snabbare har man aldrig varit och det finns branta partier och kuperade landskap som man förr inte kunde besegra med en sådan maskin.
Vinnande ur kampen med mycket liten marginal går alltså Lynx Xtrim RE 850 E-tec. Den vinner på grund av att den känns lättare, man blir mindre trött av att köra den eftersom framänden av skotern känns vara datastyrd. Den smiter in snabbare i kurvorna, den styr lättare och den dämpar rörelser nästan omärkligt. 850 motorn är en tvåtaktare som tagits så långt vi har kommit till dagens datum, hitech är inte ens förnamnet. I djupsnön kanske Xtrim inte tar sig lika långt som Sidewinder, men man har mycket roligare på vägen dit med hopp och lek. Grattis Lynx till ännu en kanonmodell!
Titta in Ski-doo & Lynx snowmobile