Kontakta oss

Sledtrax testar

SLUTRAPPORT SKI-DOO SUMMIT EXPERT 850 E-TEC 154”

Skotersäsongen är nu mer eller mindre över i stora delar av landet. Det har blivit dags att tvätta av och ställa undan långtestmaskinen Ski-doo summit expert 850 e-tec 154”. Men innan jag gör det ska vi gå igenom lite mer hur den fungerat och försöka sammanfatta vinterns bestyr. Detta är en maskin som har imponerat med sin körkänsla och grymma utrustning direkt från fabrik med en toppfinish som pricken över i et.

Säsongsstart i sitt rätta element

Starten på denna vinter var helt fantastisk med mängder av snö som dessutom låg kvar och inte töade bort, som det oftast brukar kunna göra. Det gjorde att puder säsongen började tidigt så jag kände mig riktigt peppad på att köra den nya gen 5 summit experten i 154” utförande, med 76 mm kammar förstod vi att denna maskin kommer att skotta bra! Tillsammans med 34” framvagn och stel baksving “T-motion xt” blev Ski-doon snabbt en favorit. Den känns så otroligt lättkörd men ändå stabil på skrå. Det blir inga oroligheter, kast eller att bakändan sladdar ner, utan skoter känns väldigt pålitligt.

Det lilla som gjorde stor skillnad 

Men med den djupa snön kom även utmaningar i brant terräng, skotern hade en tendens att resa väldigt mycket och de gjorde att man tappade farten snabbt. Det var ganska frustrerande till en början tills en kompis frågade om jag ställt om balataremmen? Det var en ny funktion för mig som jag inte testat tidigare, men sagt och gjort blev den justerad till korta läget och vilken skillnad det gjorde! Skidorna hölls nere och skotern började bygga fart istället. Helt otroligt vilken skillnad på en sådan lätt justering! På senare delen av vintern tycker jag dock att den blev roligare och lekfullare när man körde med balata justeringen i det utsträckta läget. Då skickades skidorna rätt upp i luften när man gasade på. Vändningar och skidres blev mycket lättare att göra i detta läget.

Förarmiljö

I princip alla BRP maskiner tycker jag att de fått till en trevlig förarmiljö där reglagen är smidiga och lätta att använda. Expert modellen är inget undantag, justerbart bromshandtag, bromsbehållare I aluminium, smalt styre med tunna handtag, lägre styrhöjare, lägre dyna med mera gör att skotern vid aktiv åkning känns väldigt smidig och lätt. Jag har egentligen inte gjort några modifieringar på förarmiljön då jag tycker att den kommer färdig med rätt grejer från fabrik. Motormässigt fick jag däremot stoppa in ett variatorkit från Billet-X då skotern inte varvade ut riktigt med grejerna från fabrik. Det gjorde en riktigt stor skillnad och är väl värt pengarna. Skotern varvade upp snabbare och höll varven riktigt bra när man släppte av gasen och tog om. Den blev betydligt mer lekfull och rappare att köra, speciellt i den senare delen av vintern när snön började bli blöt och tungdriven.

Värmande vårsol

Under våren börjar solen värma upp snön på dagarna för att sedan kylas ner på nätterna. Då kommer skaren som ett brev på posten och vips så är puder säsongen över. Jag tycker att längden 154 helt plötsligt blir för lång för att fortfarande vara utmanade vid den åkningen jag har runtomkring mig. Att den också hade lätt att gå varmt gjorde inte saken bättre. Även med de backningsbara isrivarna nere så räckte inte kylningen till. Det förkortade säsongen en hel del för mig tyvärr.

Summit summarum

Ski-doo summit expert 850 e-tec 154” är en riktigt potent lössnö maskin som går riktigt bra och är väldigt lättkörd. Det finns riktigt trevliga och praktiska tillbehör från BRP att köpa till för att höja ribban ytterligare. Skotern har fungerat i stort sett helt felfritt utan några strul eller konstigheter vilket är uppskattat då jag hellre vill lägga tid på att köra istället för att vara inne på en verkstad. Det är lätt att göra den egna servicen som att spänna kedjan eller mattan som man regelbundet behöver göra på en ny skoter. Smarta kåpor som gör det enkelt att fylla på olja eller justera remmen om det behövs. Ski-doo har helt enkelt produkter i toppklass men priserna har börjat dra iväg ganska rejält på dem. Men totalekonomin blir ändå bra med låg bränsle- och oljeförbrukning och i princip inget annat underhåll så det är väldigt positivt! Med de orden är det dags att tacka för den här vintern och ladda för sommarens aktiviteter som förhoppningsvis blir med fart å drag!

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Bygg din egna på SKI-DOO

Se några SledtraxTV

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen