Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX 49 RANGER PRO 850 – EN MÅNGSIDIG CROSSOVER FÖR HELA FAMILJEN

Våren 2023 hade vi förmånen att testa Lynx stora nyhet till säsongen 2024 – Lynx 49 Ranger och den gav ett riktigt gott intryck under de timmar vi provade den, dock var det med 600 R E-TEC under motorhuven. Vi såg då fram emot att få köra den med 850 motorn, som vi hoppades skulle ge ännu mer körglädje än vi redan fått där i USA. Nu har vi facit i hand, och visst har den levererat!

Smäcker och smidig

Till denna säsong hade Lynx många nyheter att presentera när det gäller Lynx 49 Ranger. En nyhet var att man valt Radien2 plattformen och den smalare LFS framvagnen med sina böjda nedre A-armar som bidrar till lössnömaskinens egenskaper. Vi kunde bara konstatera att genom sin smala konstruktion gör den absolut Lynx 49 Ranger PRO smidig att manövrera. Man får lättsamt maskinen dit man vill ha den i såväl djupsnö som vid kryssande mellan trädstammarna, vilket gör det enkelt att välja väg vid backcountry-körningen. Vi märker inte heller några nackdelar med Radien2 plattformen och framvagnen när vår Lynx 49 Ranger PRO byter kostym och tar på sig arbetsoverallen vid veddragning och sladdning. En fundering fick vi ändå när det gäller valet av stötdämpare, där man kunde önska en något högre klass, med fler justeringsmöjligheter för föraren än att bara kunna ställa fjäderns tryck. Att det inte sitter renoveringsbara dämpare på en så pass påkostad maskin tar också ner helhetsintrycket lite.

Oväntat resultat

Smidigheten hos Lynx 49 Ranger PRO vid backcountry-körning kommer till stor del från plattformen, men även från den ej ledade PPS² DS+ boggifjädringen. När det gäller boggin kan vi också konstatera att den rena designen totalt har minskat skoterns vikt med 9 kg. Att designen dessutom gör att ett minimum av snö fastnar på den, är förstås ett ytterligare plus för skoterns framkomlighet. Vi hade vissa farhågor när det gäller boggin och skoterns användning som arbetsmaskin, där vi trodde att den ej ledade boggin skulle påverka smidigheten negativt. Efter detta långtest kan vi konstatera att man med våra ögon sett behöver vara lite mer av en finsmakare och kanske testa maskinerna direkt mot varandra för att kunna konstatera om det är någon verklig skillnad. Vi upplevde att Lynx 49 Ranger PRO klarade kurvtagningen riktigt bra med såväl vedkälken som sladden eller Nila-pulkan bakom sig.

Optimal kombination

Med 850 E-TEC motorn blev det verkligen en lekfull maskin som levererade den kraft man behövde när man behövde den, motorn tillsammans med en riktigt bra variatorjustering gör att mångsidigheten hos maskinen förstärks. Utmanande backar och brant fjällterräng blev inga problem, den har inte riktigt samma klös som storebror Shredder, den varvar något lägre men räcker absolut till. Vid tungt arbete i låg fart går det bra att smyga fram och om man gör något extra stopp är det enkelt att komma i gång igen utan gnissel från variatorn. Vi har inte upplevt att motorn gått varm under vår körning, utan har kunnat jobba på i hårt underlag, den luftkylda kylaren med fläkt under huven är en verkligt bra utrustning på denna typ av cross-over. Vår upplevelse är att Lynx 49 Ranger PRO håller låg ljudnivå för att vara en tvåtaktare, den extra isoleringen i motorrummet samt fyrpunktsmotorfästets vibrationsdämpande förmåga bidrar förmodligen till detta.

Små detaljer av stor vikt

Vi har sagt det förut och säger det igen, LinQ-systemet är fantastiskt användbart. Under säsongen har behovet av olika storlekar på packlådor kunnat tillfredsställas, med den enkelhet som är inbyggt i systemet går det snabbt och enkelt att byta låda. Om packlådan skulle sitta fastskruvad hade den förmodligen fått sitta där konstant. Att packlådorna finns i många olika varianter är ytterligare ett stort plus, från den enkla lilla lådan som precis rymmer extrahandskar och lite fika till största lådan där man får med allt och lite till. Innan säsongen startade monterade vi på 1+1-dyna med ryggstöd med tanken att vi skulle åka två på maskinen, men det blir ju inte alltid som man tänkt. Då vi samtidigt införskaffade en Nila-pulka som visade sig vara väldigt bekväm, övergav tänkta passageraren skotern och åkte pulka istället med barnbarnet. Vi kan ändå konstatera att dyna och ryggstöd är väldigt lätt att byta ut när väl fästena är på plats, LinQ levererar även där. Vi har också hunnit med lite mörkerkörning och där kunnat dra nytta av LED-modulerna i fronten, som absolut levererar vitt bekvämt ljus, precis som utlovat. När vi jämför med tidigare modellens lyse är detta vitare och når längre, det underlättar verkligen vid körning i mörker.

Sammanfattningsvis

Om målet är friåkning i rikliga mängder pudersnö, utmanande körning i branter eller varför inte kryssande mellan trädstammar så kan det här vara rätt maskin. Har du kanske en arbetsdag i vedskogen framför dig, eller behöver skoterleden en omgång med sladden, då har du här en smidig fin arbetsmaskin. Dags för familjestunder i solen, med Nila-pulkan bakom? Även till det är maskinen riktigt bra. Vad är det då som gör att den får så brett användningsområde? Jo, den är lekfull, lättmanövrerad och har en pigg kraftfull motor som svarar omedelbart på gaspådrag, men går även perfekt att smyga med då variatorn har riktigt mjukt tillslag. Lynx 49 Ranger PRO 850 är en maskin vi kan rekommendera till den mångsidiga familjen!  Så är denna säsong strax slut och vi blickar fram mot sommarens äventyr i skog och mark. Hoppas att vi ses snart igen med nya intressanta maskiner att rapportera om!

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

MJM POWERSPORTS

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

CROSSFIX

LJUNGBERGS MOTOR

KALIX MASKINER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Läs mer om Lynx Ranger 49

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen