Variatorrem är för många en viktig fråga, när snöskotrarna fått mer effekt och körstilen blir mer krävande resulterar det ofta i att det sliter på sakerna och då inte minst på variatorremmen. Sedan kan livslängden för denna del variera stort, för vissa kan den hålla i 200 mil och för andra i 50 mil. Faktorerna som påverkar detta är många, men det är inte dem vi är här för att presentera. Nu riktar vi in oss på en ny spelare på marknaden som inför säsongen 2020 slog ner som en bomb. Ett alternativ till oss alla skoteråkare som vill ha en lite billigare lösning när väl rembytet är ett faktum. Vi har kikat närmare på en alternativ variatorrem som säljs av Sledstore – Snell XTX.
Variatorrem har en ytterst kritisk funktion och det är därför viktig att den har rätt egenskaper och är i gott skick för att få ut rätt prestanda ut snöskotern. Har variatorremmen exempelvis blivit för smal kommer skotern inte att växla som det är tänkt. Därför är det bra att byta även innan totala haverier på variatorremmen. När man väl skall byta är det sannerligen surt att behöva hosta upp cirka 3000kr och därför finns det andra alternativ som man kan kika på. Ett av detta alternativ är den nya spelaren från Snell!
XTX heter variatorremmar som vi har valt att prova för denna säsong. Den är tillverkad av välrenommerade Dayco och finns att köpa hos Sledstore. Snöskotern som vi har provat den på är en Ski-Doo Summit 850 med expert paketet. Körstilen är hård och vi räknar med att slitaget kommer att vara påtagligt. Direkt efter montage noterar vi att en viss justering krävs för att få rätt remspänning. Det ser ut som att denna rem är aningen bredare än originalremmen. Om detta kommer att påverka funktionen det skall vi ta reda på.
Under inkörningen av variatorremmen märker vi att den inte riktigt växlar som man är van. Vid låg hastighet ligger skotern kvar på en aning höga varv och vid fullgasrepor saknas det några varvtal. När vi sedan hunnit köra någon mil och åter justerat remspänningen är dock allt mer likt det vanliga. Nu känner man inga ”släpande” växlingar och varvtalen är mot de normala. Det skall dock nämnas att man med denna rem tappar cirka 200 RPM jämfört med en originalrem (417300 571 i detta fall). Därför kan man behöva ställa om clickern i primärvariatorn för att få ut maxvarven igen.
Med flertalet helger bakom styret med denna variatorrem monterad fick vi till sist fram ett mindre haveri. Det var en cord som fransade ut på ena sidan av variatorremmen. Detta hände enligt oss för tidigt i den förväntade livslängden av variatorremmen, men då skall vi tillägga att vi vid liknande miltal fått haverier även på originalremmen. Efter detta gjordes det kalibreringsändringar av Summiten och sedan dess har vi inte noterat några tecken på onormalt slitage. Vi fortsätter dock att ha samma behov av att justera variatorremmen efter ändringen av variatorkalibreringen, annars saknas det cirka 200 RPM.
Allt som allt kan vi tycka att detta är ett bra alternativ när priset är på helt rätt nivå. Lite justeringar krävs för att få rätt funktion, men sedan är det bara att köra.